کروز با فیلم «همه می دانند» در جشنواره کن شرکت کرده است

پنه لوپه کروز و همسرش خاویر باردم

کن: محمد رضا

پنه لوپه کروز با زیبایی خیره کننده و بازیگری حرفه ای در کانون توجه جشنواره فیلم کن امسال بود. البته این ها موضوع تازه ای نیستند. اما آنچه در این میان تازگی دارد این است که نقش تازه پنه لوپه شباهتی به کارهای سابق و متعددش ندارد.  

کروز در فیلم «همه می دانند» در نقش زنی ظاهر می شود که با فشارهای عاطفی و روانی شدیدی روبروست. او سردرگم است و نمی تواند راه حل مناسبی برای مشکلاتش بیابد. فیلم «همه می دانند» حکایت مادری است که با دخترش به زادگاه خود در یکی از روستاهای اسپانیا برمی گردد. اما هنوز یک روز از سفر وی نگذشته که دخترش ربوده می شود و مادر خود را گرفتار ماجراهای گذشته می یابد.. ماجراهایی که او از خاویر باردم دوست سابقش (همسر واقعی پنه لوپه) پنهان کرده بود.

ـ در جشنواره های فیلم بسیاری شرکت کردید. این دوره جشنواره کن با دفعات پیش چه فرقی دارد؟

فرقش این است که من و همسرم در یک فیلم بازی کردیم که این باعث خوشحالی بیشتر من می شود. من و باردم قبلا هم در این جشنواره شرکت کردیم اما وقتی که دو نفری با هم و به عنوان یک زوج در کانون توجه قرار می گیریم خیلی فرق می کند و تازه فیلم ما هم به عنوان افتتاحیه به نمایش در آمد.

ـ ناگفته نماند که شما به دلیل فیلم ها و ستاره بودن خیلی محبوب هستید..

متشکرم

ـ  چه نقشی را بیشتر دوست دارید؟ وقتی متن فیلمنامه ای را می خوانید دنبال چه چیزی هستید؟

من تنوع نقش در بازیگری را دوست دارم. هیچ کدام از فیلمنامه هایی که به من پیشنهاد شده شبیه هم نبوده اند. این مرا ذوق زده می کند چرا که دوست ندارم نقش های تکراری بازی کنم تا منتقدان فیلم بگویند در فیلم چند سال پیشش هم در نقش مشابهی ظاهر شد. بنابراین دوست ندارم یک نقش را دو بار بازی کنم.
درباره کارگردان فیلم ها چطور؟ چطور تجربه بازی در فیلم های آلمودوار یا وودی آلن یا فرهادی را ارزیابی می کنید؟
عجیبه. تصور می کنم شیوه کارگردانی و فیلم نامه این سه کارگردان خیلی شبیه هم هستند. نقش من در این فیلم ها متفاوت بوده اما منظور من داستان فیلم ها و نحوه انتقال آن به مخاطبان است. فرهادی جدی کار می کند. در آغاز می خواستم از نحوه تعاملش با بازیگران و شیوه کارش سر در بیارم. اما او همواره خیلی صریح و واضح حرف می زد و تجربه این فیلم موفقیت بار بود.

دوست دارید با چه کارگردانی همکاری کنید؟  


کارگردان خیلی اهمیت دارد. دوست دارم با کارگردان های بسیاری که فیلم های خوبی تهیه کرده اند همکاری کنم. دوست داشتم در یکی از فیلم های کلود شابرول بازی کنم اما او پیش از همکاری مشترک درگذشت.
آیا شما بعد از بیست سال حضور در این حرفه هنوز عشق بازیگری دارید؟
آره. خیلی زیاد. اصلا هیچ بازیگری را سراغ ندارم که بگوید من دیگر عشق بازیگری ندارم. کسانی هم که دیگر حوصله بازیگری ندارند کلا از بازیگری کناره گیری می کنند
.


اگر شما بازیگر سینما نبودید می خواستید چه کاره باشید؟

بالرین

شما قبل از اینکه بازیگر شوید بالرین بودید؟


آره همینطوره. من از ۱۴ سالگی رقص باله را شروع کردم و ۱۷ سال توی این کار بودم. شاید اگر بالرین نبودم می رفتم دنبال سفر و جهانگردی.


به تازگی پیشنهاد بازی در یک فیلم خوب را رد کردید چرا که نمی خواستید در نقش پیشنهادی بازی کنید؟


بله. اما دوست ندارم اسم فیلم را علنا بگویم. سناریوهای بسیاری را در سال گذشته قبول نکردم چرا که دوست ندارم در نقش تکراری ظاهر بشم. یکماه پیش فیلم نامه ای را خواندم اما به دلیل اینکه کارهای دیگری داشتم شرکت در فیلم را رد کردم.

آیا مشغول فیلمبرداری فیلم تازه ای هستید؟


بله و فیلمبرداری این فیلم باید زود تمام شود.


تا جایی که خبر دارم در دو فیلم دیگر بازی می کنید. یک فیلم اسپانیایی از پدرو آلمادوار و یک فیلم آمریکایی از تاد سولوندز. نظرتان درباره آلمادوار چیست؟

فکر می کنم منظورت فیلم «درد و افتخار» باشد. این فیلم پیوندها در گذشته و حال را به تصویر می کشد. پدرو می خواهد داستان زندگی و ماجراهایش در حوزه سینما را بازگو کند و من هم بخشی از آن هستم. البته فکر می کنم که تا الان هم بخشی از دنیای هنری او هستم.