خوجه: با وجود امکانات کم «ارتش آزاد»، روسیه و نظام پیشرفتی به دست نیاوردند

1447789160057373700

منابع رسمی ترکیه روز گذشته اعلام کردند که ارتش ترکیه و نیروهای ائتلاف بین المللی برای عملیاتی نظامی  که داعش در حال تدارک آن است آماده باش هستند. هدف از این حمله، تصرف مناطقی است که ارتش آزاد سوریه و مبارزان ترکمن و سوری در آن ها فعالیت می کنند. برخی منابع به «الشرق الأوسط» گفتند که آنکارا شواهد ملموس و نوارهای ویدیویی از بسیج شدن سازمان افراطی برای انجام عملیاتی در دست دارد. آن ها اشاره کردند که ترکیه برنامه ریزی لازم برای مقابله را انجام داده است و پاسخ آن شدید و بی سابقه خواهد بود.

برخی تصریحات ترکی و آمریکایی حاکی از تحرک مشترک آن ها برای انجام عملیات بزرگی در نزدیکی مرزهای سوریه است که هدف آن بستن مرزها به روی «داعش» است. منطقه مرزی جرابلس در مرز ترکیه و سوریه، برای سازمان داعش مرکزی استراتژیک است زیرا از آن برای قاچاق مبارزان و تدارکات و تجهیزات استفاده می کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته در مورد فرضیه تحرک آمریکا و ترکیه در مناطق مرزی اظهاراتی بیان کرد، و در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا گفت: «۷۵ درصد از تمامی مرزها در شمال سوریه بسته شده است، و عملیات مشترک با ترک ها را برای بستن مناطق مرزی باقیمانده به طول ۹۸ کیلومتر آغاز خواهیم کرد».

از سوی دیگر، خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در گفت و گو با «الشرق الأوسط» تأکید کرد که مخالفان از اصول «ژنو ۱» عقب نشینی نخواهند کرد، و معاملاتی که به حساب آن در حال تدارک است را نخواهد پذیرفت. وی گفت که طی آخرین تماس تلفنی با جان کری در این زمینه، کری به او اطمینان خاطر داد. خوجه افزود که، با وجود کمبود امکانات ارتش آزاد و مخالفان، روس ها و نظام سوریه در میدان پیشرفتی به دست نیاوردند. خوجه همچنین گفت که مخالفان سوری ظرف دو ماه برای تعیین هیئت مذاکره کننده، در ریاض پایتخت عربستان سعودی تجمع خواهند کرد.