کشته شدن یکی از فرماندهان حوثی طی بمباران یکی از مراکز آموزشی در صعده

مجلس نمایندگان یمن

مجلس نمایندگان یمن

گروه حوثی ها و علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن به زور اسلحه و تهدید، روز گذشته با برگزاری جلسه ای ساختگی از مجلس نمایندگان و در نقض آشکار قانون اساسی یمن و ابتکار خلیج و مکانیسم اجرایی آن ، به سرپیچی از جامعه بین الملل ادامه دادند.

جلسه پارلمان با حضور برخی از نمایندگان و غیبت آشکار اکثر نمایندگانی که به گفته منابع محلی از صنعا، تعداد آن ها ۳۰۱ نفر بود برگزار شد، که گفته می شود فشارهای زیادی بر اکثر نمایندگانی که جلسه روز گذشته شرکت کردند وارد شده بود از جمله خانه های برخی از آن ها محاصره و به زور اسلحه به پارلمان هدایت شدند.

این در حالی است که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن اعلام کرد، اقدامات برای دعوت به برگزاری جلسه مجلس نمایندگان باطل و غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی است. هادی در پیامی که به یحیی الراعی رئیس مجلس نمایندگان فرستاد هشدار داد که طرح یک موضوع بر مجلس یا دعوت به انعقاد جلسات تنها به دعوت رئیس جمهور یا هیئت رئیسه مجلس متشکل از چهار نفر از اعضای آن امکان پذیر است، و این دعوت برای برگزاری جلسه مجلس، نقض قانون اساسی موقت است.

از سوی دیگر، عثمان مجلی وزیر دولت یمن در امور شورای نمایندگان و شوراها، به «الشرق الأوسط» گفت: «مجلس نمایندگان از زمان توافق و امضای ابتکار خلیج تقریباً نیمه فعال است، به طوری که بخش قانون اساسی در بخش قانون گذاری تعطیل است، و وضعیت در مجلس نمایندگان توافقی شده است نه بر اساس اکثریت اعضاء، چه تعداد زیادی از آن ها حضور پیدا کنند چه تعداد حاضران کم باشد».

در همین راستا، منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» توضیح دادند که جنگنده های ائتلاف صبح روز گذشته مرکز آموزشی وابسته به شبه نظامیان کودتاگر در استان صعده تحت عنوان «الهدی»، را بمباران کردند، که در پی آن یحیی منصر ابو ربوعه، یکی از فرماندهان حوثی و مسؤل دوره های آموزشی در این مرکز کشته شد.