بیش از هزار تن از شهرک نشینان اسرائیلی که در چهارمین روز از «عید سوکوت» یا عید سایه بان در قدس شرقی تجمع کرده بودند، به سمت مسجد الاقصی یورش بردند.
به گزارش الشرق الاوسط، اداره اوقاف اسلامی قدس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که گروههای از یهودیان افراطی با حمایت پلیس اسرائیل از سمت درب شمال غربی مسجدالاقصی به حرم شریف حمله کردند.
فلسطینیان نیز که در مسجدالاقصی حضور داشتند به آنان واکنش نشان دادند. فیلمی نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که در آن پلیس اسرائیل یک فلسطینی را بازداشت کرده است.
عید سوکوت از یکشنبه پیش آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت. سازمان‌های مردم نهاد یهودیان افراطی نیز درخواست یورش به مسجدالاقصی که از آن به عنوان «پرستشگاه» یاد می کنند، داده اند.
«’فراس الدبس» مسئول اطلاع رسانی اداره اوقاف اسلامی گفت : نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی از ساعت ۷ صبح برای همراهی شهرک نشین های صهیونیست با ورود از باب المغاربه به صحن های مسجد الاقصی یورش بردند.
او افزود: ماموران امنیتی رژیم صهیونیستی و شهرک نشین های صهیونیست ضمن تردد در صحن های مسجد الاقصی، آداب تلمودی یهودیان را در نزدیکی باب الرحمه (شرق مسجد) تا باب السلسله تحت حمایت پلیس رژیم صهیونیستی و نیروهای ویژه مسلح به جا آوردند.
شهرک نشینان صهیونیست که طی چندین نوبت به مسجد الاقصی یورش بردند با فلسطینیان درگیر شدند.
شهرک نشینان هر روز به صورت عامدانه به مسجد الاقصی متعرض می شوند و این مکان مقدس به جولانگاه نظامیان و شهرک‌‌نشینان برای از بین بردن هویت اسلامی و مسیحی بیت المقدس تبدیل شده است.
بر اساس قوانین بین المللی، اداره اوقاف قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن ناظر رسمی اوقاف شهر قدس و مقدسات آن است.
عبدالله دوم پادشاه اردن و محمود عباس رئیس دولت فلسطین در سال ۲۰۱۳ قرارداد حق سرپرستی و دفاع از قدس و مقدسات فلسطین از جمله شهر قدس را امضا کردند.