واشنگتن با تحریم «حزب الله» در پی قطع ارتباط تامین کنندگان مالی آن است
بیروت: نذیر رضا

مجلس نمایندگان آمریکا تحریم هائی را علیه حزب‌الله لبنان به تصویب رساند، به طوری که این تصمیم جدید نسخه ای تقویت شده از تحریم های سابق اما شدیدتر است.
به گزارش الشرق الاوسط، پس از تصویب مجلس نمایندگان این باید به تایید مجلس سنای آمریکا برسد.
واشنگتن معتقد است که برخی فعالیت‌های حزب‌الله لبنان، حاکمیت این کشور را تضعیف می‌ کند.
در همین باره، اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا و نماینده ایالت کالیفرنیا از حزب جمهوری خواه این کشور اعلام کرد، این مجلس به اصلاحیه ای درباره جلوگیری از تامین مالی حزب الله لبنان رای داد.
او در این بیانیه گفت، طرحی که روز سه شنبه ارائه شد تحریم های کنونی علیه حزب الله لبنان را با هدف قراردادن تامین کنندگان مالی نیروهای حزب الله و کسانی که سلاح در اختیار آن می گذارند، تقویت می کند.
رویس افزود: اعضای حزب الله لبنان موشک های زیادی را در طول مرز شمالی اسرائیل انباشته اند.
اد رویس طرح اولیه تحریم حزب الله را ارائه داده که سال گذشته نیز در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود.
اصلاحیه جلوگیری از تامین مالی جهانی حزب الله قانون تحریم های حزب الله ۲۰۱۵ را که اد رویس ارائه داده بود با محدودیت بیشتر در توانایی حزب الله برای جذب نیرو و تامین مالی تقویت می کند و فشار بر بانک های معامله کننده با حزب الله را افزایش می دهد.
این طرح همچنین کشورهای خارجی که از حزب الله حمایت می کنند را تحت فشار قرار می دهد.
پیش از این وزارت خرانه داری آمریکا تحریم‌هایی علیه «حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله و «نعیم قاسم»، معاون او عبدالله صفی الدین، نماینده حزب الله لبنان در ایران، و محمد ابراهیم بازی، تامین کننده مالی حزب الله لبنان وضع کرده بود.
بنابراین گزارش در نتیجه این اقدام تمامی اموال و دارایی‌های این افراد که در آمریکا قرار دارد و یا در اختیار و کنترل افرادی است باید توقیف و به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش شود.
طبق این گزارش، پنج شرکت مرتبط با محمد ابراهیم بازی و حزب الله لبنان نیز تحریم شده اند.
وزارت خزانه داری آمریکا شرکت خدمات انرژی در بلژیک، شرکت نفت و تولیدات نفتی مستقر در گامبیا، شرکت سرمایه گذاری آفریقا-خاور میانه مستقر در لبنان، و یک شرکت صادرات و واردات مستقر در لبنان، را تحریم کرده است.
طبق مقررات این وزارتخانه تعاملات و دادو ستد با افراد آمریکایی یا در آمریکا که شامل اموال و دارایی‌های اشخاص مشمول این فهرست تحریمی می‌شود ممنوع است.
پس از آن شورای همکاری خلیج ۱۰ مقام حزب‌الله به همراه ۴ شرکت متعلق به آن را در لیست سیاه تروریستی قرار داد.
حزب الله در اواخر سالهای ۷۰ قرن بیستم میلادی با مساعدت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد.