درگیری در شهر بیجی - عکس از رویترز

درگیری در شهر بیجی – عکس از رویترز

همزمان با دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا از عراق، رسانه های مختلف گزارش کرده اند که نیروهای گروه دولت اسلامی عراق و شام، موسوم به داعش، توانسته اند بزرگ ترین پالایشگاه نفت عراق را به تصرف خود درآورند.

شبکه خبری سی.ان.ان روز دوشنبه به نقل از «سه منبع امنیتی عراقی» نوشت داعش کنترل کامل پالایشگاه بیجی، در حدود ۲۵۰ کیلومتری شمال بغداد را بدست گرفته است.

شبکه العربیه نیز خبر تصرف پالایشگاه بیجی توسط داعش را منتشر کرده و می گوید اهالی بیجی به خاطر تصرف این پالایشگاه توسط پیکارجویان شادمانی کرده اند.

به گزارش بی بی سی، شبه‌نظامیان داعش در ده روز گذشته پالایشگاه بیجی را محاصره کرده بودند و نیروهای ارتش عراق در چند نوبت توانستند حمله آنها را متوقف کنند.

این پالایشگاه یک سوم سوخت مصرفی در عراق را تامین می‌کند و محاصره آن باعث کمبود سوخت در این کشور شده بود.

در این میان خبرگزاری ایرنا روز سه شنبه به نقل از شبکه العراقیه گزارش های مربوط به ورود نیروهای داعش به پالایشگاه بیجی را تکذیب کرد و نوشت نیروهای عراقی همچنان کنترل این پالایشگاه را در دست دارند.

پالایشگاه بیجی معمولا روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند که در داخل عراق مصرف می‌شود. نگرانی از اخلال در صادرات نفت عراق باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شده است.

مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرده اند که دولت عراق می تواند بدون کمک خارجی داعش را شکست دهد، اما در روزهای اخیر نیروهای این گروه بخش های وسیعی در عراق را تصرف و به سمت بغداد پیشروی کرده اند.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران روز یکشنبه با بیان این که مردم و دولت عراق توانایی پایان دادن به بحران بوجود آمده در عراق، درپی حملات «دولت اسلامی عراق و شام» را دارند گفت ایران با اقدام نظامی ایالات متحده در آن کشور «بشدت مخالف» است.

شبه‌نظامیان داعش در چند روز گذشته بخش‌هایی از استان انبار از جمله دو گذرگاه مهم در مرز سوریه و اردن را به تصرف خود در آورده اند.

از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در بغداد از حمایت “جدی و مداوم” ایالات متحده از نیروهای امنیتی عراق در برابر شبه نظامیان داعش خبر داد.

به گفته آقای کری حملات شبه‌نظامیان داعش برای بقای عراق خطرناک است. وی همچنین اتفاقات روزها و هفته‌های آینده را حیاتی خواند.

دولت عراق از جانب مخالفانش با انتقاد هایی از جمله کنار گذاشتن سنی ها و کردها از تصمیم گیری ها در کشور و افزایش تنش های فرقه ای مواجه شده است.

بعضی از دیگر نهادهای بین المللی نیز درباره تحولات عراق واکنش نشان داده اند. وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه در لوگزامبورگ جنایات گروه تروریستی داعش در عراق را محکوم کردند.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای هشدار داد که ادامه پیشروی شبه نظامیان داعش به سوی بغداد به شدت ثبات منطقه را تهدید می کند.

در حالی که تحولات عراق روند سریعی پیدا کرده است، “فرانک‌والتر اشتاین‌مایر” وزیر خارجه المان با اشاره به ادامه بحران در عراق از گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و عربستان سعودی در این زمینه حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اشتاین‌مایر به روزنامه آلمانی “بیلد” گفت: «بدون تفاهم میان تهران و ریاض بحران عراق حل شدنی نیست.»

وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه ایران نزدیک‌ترین هم‌پیمان دولت مالکی است گفت که صحبت‌ها میان دو طرف می‌تواند مسیر را برای آرام شدن شرایط در عراق هموار کند.