عکس از وبسایت شفقنا

عکس از وبسایت شفقنا

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده است دفاتر تولیدی شماری از شبکه های ماهواره ای مذهبی در این کشور را بسته و کارکنان آنها را بازداشت کرده است.

در بیانیه روابط عمومی وزارت اطلاعات ایران که روز یکشنبه صادر شده آمده است که این دفاتر در استان های قم، اصفهان، تهران و خراسان رضوی در ایران «به طور مخفیانه و غیر قانونی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی وتشدید تفرقه در جهان اسلام وتخریب وجهه تشیع فعالیت می نمودند.»

وزارت اطلاعات ایران در همین حال در این بیانیه اعلام کرده که مرکز پخش این شبکه های ماهوارهای کشورهای انگلیس و آمریکا بوده است و آنها «در راستای اهداف برخی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی» کار می‌کنند.

همچنین در این بیانیه، اعلام «هفته برائت در مقابل هفته وحدت» و «تبلیغ سبک‌های غلط، خرافی و خشن عزاداری» از دلایل بستن این شبکه‌ها عنوان شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «اختلاف افکنی بین پیروان مذاهب اسلامی از طریق توهین و افترا به مقدسات آنها ، اهانت به علمای جهان اسلام، اعلام هفته برائت در مقابل هفته وحدت، تبلیغ وترویج سبک های غلط، خرافی وخشن عزاداری، محور و رویکرد اصلی برنامه های تولیدی این دفاتر بوده است.»

ظاهرا پیشتر یکی از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره ای در قم، در مقابل هفته‌ای در ماه ربیع الاول که در ایران به مناسبت تولد پیامبر اسلام «هفته وحدت» نامگذاری شده است، هفته‌ای را به عنوان «هفته برائت از دشمنان پیامبر» اعلام کرده است.

در سال های اخیر، اقدامات و سیاست های این شبکه های ماهواره ای در زمینه های مختلف بارها با واکنش مقامات سیاسی و مذهبی ایران مواجه شده است.

مهرماه سال ۱۳۹۰ آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در واکنش به بعضی اعتراض‌ها درباره «توهین به عایشه، همسر پیامبر» در برخی از شبکه‌های مذهبی، در سخنرانی از این موضوع انتقاد کرد و گفت: «[بعضی از کشورهای اسلامی] به یک گوینده به اصطلاح شیعی پول می‌دهند که در تلویزیون، به نام شیعه، ام‌المؤمنین عایشه را متهم کند، قذف کند و اهانت کند.»

حدود سه ماه پیش، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان از استاندار قم خواسته بود فعالیت برخی شبکه ھای ماھوارهای که از قم تغذیه می شوند را کنترل کند.

استاندار قم اردیبھشت ماه گذشته گفت که فعالیت این شبکه ھا زمینه ایجاد مشکل برای حزب الله لبنان را فراھم کرده است.

یک منبع آگاه درمورد بسته شدن برخی از شبکه های ماهواره ای به شرق پارسی گفت: «از زمانی که سید حسن نصرالله از برخی شبکه های ماهواره ای و نوع برنامه های آنها به مقامات ایران شکایت برده بود، مسئولین نسبت به این شبکه ها تمرکز بیشتری داشتند و حتی چند باری به آنها اکیدا اعتراض و اخطار داده بودند.»

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود افزود: «یکی از این شبکه ها که متعلق به آیت الله سید صادق شیرازی است بیشتر مد نظر مقامات ایران بوده است زیرا نوع برنامه ها و رفتار ایشان به گونه ای بود که به مقامات مذهبی و چهره های دینی و مراجع تقلید به صورتی آشکار توهین و افتراهایی مطرح می شد؛ به همین علت دفاتر این شبکه ها که قبلا هم بسیاری از مقامات هم می دانستند که این افراد چگونه فعالیت می کنند بسته شد.»

وی در همین حال گفت: «اینکه گفته می شود این شبکه ها از سوی بریتانیا و آمریکا تغذیه می شده اند مستند نیست بلکه نوع نگرش این شبکه ها تندرو بوده و مقامات هم بارها در این زمینه تذکر داده بودند.»

خبرگزاری ایسنا نیز چندی پیش گزارش داد که دفتر آیت الله سیستانی، از فعالیت یکی از این شبکه ھا به نام «اھل البیت»، به شدت انتقاد کرده بود.

وزارت اطلاعات از شبکه ھایی که دفاتر آنھا تعطیل شده است، نام نبرده اما پیش از این، خبرگزاری فارس در گزارشی به فعالیت شبکه ھای ماھوارهای شیعه نظیر «امام حسین» و «سلام» اشاره کرده و برنامه ھای آنھا را نقد کرده بود.

در اواخر سال ۸۹ نیز، شبکه «اهل البیت» به دستور دادگاه ویژه ایران بسته شد و اتهام این شبکه ماهواره ای که در قم فعالیت می کرد، “رفتار مغایر با وحدت اسلامی” عنوان شد.

به نوشته خبرگزاری فارس، در قم شبکه‌های دیگری هم یا تاسیس یا اداره یا تغذیه فکری می‌شوند که برخی از آنها کم و بیش همان مشکل شبکه «اهل‌البیت» را دارند.

بنابر اطلاعات موجود بر روی ماهواره‌ها ۱۱ شبکه شیعی مختلف به زبان فارسی در حال فعالیت است و در کنار آنها شبکه‌های مختلف عربی و انگلیسی نیز فعالیت می‌کنند که در این میان شبکه‌های عرب‌زبان آنها بیشتر از دیگر شبکه‌ها است.

یکی از روحانیون حوزه علمیه قم که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه به شرق پارسی گفت: «این شبکه های ماهواره ای خودجوش هستند و هیچ هماهنگی با نظام جمهوری اسلامی ایران ندارند.»

بنا به گزارش شیعه آنلاین، ۱۶ شبکه ماهواره ای شیعه وابسته به علما، روحانیون و مراجع تقلید وجود دارند، که برخی از آن ها مغایر وحدت اسلامی فعالیت می کنند.

رهبر ایران در روز ۳۱ فروردین با ابراز ناخرسندی از این وضعیت گفت: «نباید کینه‌ ورزی‌های مذهبی را زیاد کرد؛ این را چقدر باید تکرار کرد؟ بارها تکرار کرده‌ایم؛ بعضی حاضر نیستند (گوش کنند). شما اگر بخواهید آن کسی را که موافق مذهب شما نیست و عقیده‌ حق شما را قبول ندارد هدایت کنید، چه کار می کنید؟ اول شروع می کنید به مقدسات او بدگویی کردن و دشنام دادن؟ اینکه به کلی او را از شما دور خواهد کرد و امید هدایت او را به صفر خواهد رساند.»

آیت الله خامنه ای در صحبت های ۲۰ شهریور سال ۹۲ نیز با اشاره به اینکه بسیاری از این شبکه های شیعه در خارج از ایران مرکزیت دارند، گفت: «از آن طرف هم یک عده مزدور را به راه بیندازند که برای این آتش هیمه فراهم کنند، بنزین روی آتش بریزند؛ که می‌بینید، می شنوید، یا خبر دارید. وسائل ارتباط جمعی و رسانه در اختیار اینها میگذارند؛ در کجا؟ در آمریکا! در کجا؟ در لندن! آن تشیعی که از لندن و از آمریکا بخواهد برای دنیا پخش بشود، آن تشیّع به درد شیعه نمیخورد.»

در گزارش فارس آمده بود که با توجه به انتقادهای رهبر ایران و سید حسن نصرالله و اشاره استاندار قم، انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور، شاهد خبر بسته شدن این شبکه ها در ایران باشیم.

فهرست شبکه های ماهواره ای وابسته به روحانیون، علما و مراجع تقلید شیعه بر اساس گزارش شیعه آن لاین که صحت و سقم آن توسط شرق پارسی غیر قابل تایید است، به شرح زیر است:

• شبکه ماهواره ای “النعیم” آیت الله شیخ “محمد الیعقوبی”

• شبکه ماهواره ای “ولایت” وابسته به آیت الله دکتر حسینی قزوینی

• شبکه ماهواره ای “السلام” وابسته به آیت الله سید “حسین الصدر”

• شبکه ماهواره ای “المعارف” وابسته به حجه الإسلام شیخ “حبیب الکاظمی”

• شبکه ماهواره ای “اهل البیت” وابسته به آیت الله سید “هادی مدرسی”

• شبکه ماهواره ای “الحجه” وابسته به آیت الله سید “محمد تقی مدرسی”

• شبکه ماهواره ای “اهل بیت” وابسته به روحانی شیعه افراطی، شیخ الله یاری

• شبکه ماهواره ای “فدک” وابسته به روحانی شیعه افراطی، شیخ “یاسر الحبیب”

• شبکه ماهواره ای “المصطفی” وابسته به فردی ناشناس بنام “عبدالحمید النجدی”

• شبکه ماهواره ای “الموده” وابسته به یک فرد ناشناس بنام الشیخ عبد الحلیم الغزی

• شبکه ماهواره ای “ثقلین” وابسته به مجمع جهانی اهل بیت – جمهوری اسلامی ایران

• شبکه ماهواره ای “سلام ۱″ وابسته به حجه الإسلام هدایتی (نزدیک به حضرت آیت الله سید صادق شیرازی)

• شبکه ماهواره ای “هدهد” (حوزه فعالیت: کودکان) وابسته به سید “جواد شهرستانی” داماد آیت الله سید “علی سیستانی”

• شبکه ماهواره ای “ثامن” وابسته به شیخ “حامدرضا معاونیان” درگذشته مورد حمایت آیت الله شیخ “حسین وحیدخراسانی” بود

• شبکه ماهواره ای “هادی ۱ و ۲ و ۳ و ۴″ و شبکه “دعا” وابسته به سید “محمدباقر مصباح” نماینده حضرت آیت الله سیستانی در مشهد

• شبکه ماهواره ای “الأنوار ۱ و ۲″، “أنوار الحسین”، “امام حسین ۱ و ۲ و ۳″، “الزهراء”، “المهدی”، “امام صادق”، “حضرت خدیجه”، “مرجعیت”، “أبا الفضل العباس”، “ظهور”، “امام زمان”، “العقیله”، “سلام ۲″ وابسته به آیت الله سید “صادق شیرازی”