عباس عراقچی در حال گفت‌وگو با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو

عباس عراقچی در حال گفت‌وگو با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو

امروز پنج‌شنبه ۹ ژانویه معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو در حضور معاون کاترین اشتون درباره جزئیات اجرای توافق هسته‌ای که ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ حاصل شد، مذاکره می کنند.

ایران و آمریکا تایید کرده‌اند که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز پنج‌شنبه ۹ ژانویه برابر با ۱۹ دی ماه، در ژنو با حضور هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، درباره اجرای توافق ژنو مذاکره کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده تحقیقی درباره سانتریفوژهای جدید پیشرفته احتمالا از مواردی است که در مذاکرات روز پنج‌شنبه مطرح می شوند.

هفته پیش عباس عراقچی خبر داده بود چند مورد اختلاف نظر در باره توافقنامه ژنو باقی مانده که «باید در سطوح سیاسی بررسی شود». وی در عین حال درباره این اختلاف نظرها تاکید کرده بود که «تفسیر» طرفین از متن توافقنامه یکسان نیست و «آنها ممکن است یک جور و ما جور دیگر تفسیر داشته باشیم.»

موضوع نسل جدید سانتریفوژهای پیشرفته از آن جایی مطرح شد که دو هفته پیش علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داده بود که نسل جدید این سانتریفوژها در حال ساخت است اما پیش از اینکه به تولید انبوه برسند باید به طور دقیق تست شود.

ایران همزمان به دیدار دو بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران، این اطلاعات تازه درباره نسل جدید سانتریفوژهایش را در اختیار این نهاد قرار داد. این بازرسان به دعوت ایران برای بازدید از تاسیسات اتمی اراک وارد این کشور شده‌ بودند.

جک استراو: برای حل بحران سوریه ایران باید در ژنو ۲ حضور داشته باشد

جک استراو وزیر خارجه سابق و نماینده پارلمان انگلیس، مشارکت ایران در مذاکرات درباره بحران سوریه را خواستار شده است.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران–انگلیس در پارلمان انگلیس دیروز چهارشنبه ۱۸ دی در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران گفت: « اعتقاد راسخ ما این است که راه حل بحران سوریه تنها با مشارکت کامل جمهوری اسلامی ممکن خواهد شد.»

وی افزود: «ما براین باوریم که باید بدون هیچ شرطی از جمهوری اسلامی به عنوان عضوی کامل برای حضور در مذاکرات ژنو ۲ دعوت شود.»

در این نشست خبری که در مجلس شورای اسلامی ایران برگزار شد، جک استراو تاکید کرد: «دیدگاههای خود را در خصوص سوریه طی دو روز گذشته به مقامات ایرانی منتقل کردیم و اعتقاد راسخ ما این است که تنها راه حل بحران سوریه این است که ایران در ژنو ۲ شرکت کند.»

جک استراو تاکید کرد: «من و همکارانم این موضوع را در دو روز گذشته به مخاطبان در ایران و همچنین نمایندگان مجلس و مردم انگلیس گفته ایم که ایران باید بدون هیچ شرطی در ژنو ۲ دعوت شود و به طور کامل شرکت کند.»

وی افزود: «جهادگرانی از تمام کشورها در سوریه حضور دارند و احتمال دارد که برخی از آنها از انگلیس آمده باشند که در آن زمینه نگرانی جدی داریم و مقامات و پلیس انگلیس تلاش می کنند از چنین چیزی جلوگیری کند.»