ایران پنجمین دانشگاه خود را در سوریه تأسیس می‌کند

پس از راه‌اندازی دانشگاه‌های «المصطفی»، «فارابی»، «آزاد اسلامی» و «دانشکده مذاهب اسلامی» در سوریه، ایران قصد دارد پنجمین دانشگاه خود را در این کشور احداث کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران از افتتاح شعبه‌ای از دانشگاه دولتی «تربیت مدرس» در سوریه خبر داد.
به گزارش «ایرنا» خبرگزاری رسمی ایران، هدف از تأسیس این دانشگاه فراهم آوردن فرصت برای دانشجوبان سوری است تا در کشور خود تحصیل کنند.
غلامی عنوان کرد تأسیس این دانشگاه در سوریه برای آماده‌سازی و فراهم آوردن استادهای دانشگاه‌هاست. این امر کمک می‌کند دانشجویان سوری به خصوص در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در کشور خود تحصیل کنند.
وی همچنین عنوان کرد تعداد قابل توجهی از دانشجویان سوری در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایران مشغول به تحصیل هستند؛ و آنها این آمادگی را دارند دانشجویان جدید بیشتری را به صورت مستمر بپذیرند.
در واقع ایران سعی می‌کند تا ایدئولوژی ایرانی را از طریق مدارس و موسسه‌های آموزش زبان فارسی در سوریه منتشر کند.
در سال‌های اخیر مدارس ایرانی زیادی در دمشق، لاذقیه، دیر الزور و آلبوکمال افتتاح شد که حقوق ماهانه ۲۰ دلاری به دانش‌آموزان مدارس اسلامی خود می‌دهند و این حقوق در واقع برای کودکان قشر ضعیف سوریه وسوسه برانگیز است.
بزرگ‌ترین مراکز آموزشی ایران در سوریه که شامل مدارس دو دوره راهنمایی و دبیرستان است به‌طور گسترده‌ای در لاذقیه و طرطوس منتشر شده‌است.
تلاش‌های ایران برای نفوذ در جامعه سوری از مناطقی که در آنها حضور نظامی داشته از جمله مناطق پیرو نظام و مناطقی که در آنها دارای محبوبیت است فراتر رفته و در حال افزایش گستره نفوذ خود در مناطقی همچون حمات است که مشکل تاریخی با نظام دارند.
در این راستا دانشگاه حمات در اواخر ماه گذشته اعلام کرد توافقنامه همکاری با سه دانشگاه ایرانی امضا کرده‌است که دانشگاه‌های فردوسی مشهد، امیرکبیر و الزهراء هستند.