همزمان با هشتاد و سومین جشن تولد بانوی آواز؛
بیروت: فیفان حداد

حال و هوای «بیت بیروت/خانه بیروت» یکی از مراکز فرهنگی در مرکز پایتخت لبنان با عرض احترام برای بزرگداشت فیروز به مناسبت هشتاد و سومین جشن تولدش معطر می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، این توجه که به عنوان ابتکاری فردی محسوب می‌شود، توسط دو موسسه «فیروزیین/فیروزی‌ها» و «فیروز مختارات من الارشیف/فیروز، گلچینی از آرشیو» برنامه‌ریزی شده و هدفش ابراز عشق عمیقی است که لبنانی‌ها به سفیرشان در جهان ستارگان‌ دارند. بر همین اساس از ساعت شش بعد از ظهر تا ساعت نه شب چهارشنبه ۲۱ ماه جاری، در خانه بیروت در منطقه السودیکو جشن ویژه‌ای به همین مناسبت برگزار می‌شود. این جشن شامل نمایش عکس و پوستر صفحه‌های معروف موسیقی و فیلم‌های سینمایی است که فیروزدر آنها نقش ایفا کرده. همچنین در این نمایشگاه و در بخشی از مرکز فرهنگی، گلچینی از مصاحبه‌های گذشته فیروز با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شوند.
«قصد داشتیم فیلم یکی از کنسرت‌های فیروز را در مدت جشن به نمایش بگذاریم، اما به این نتیجه رسیدیم که قطعاتی از ترانه‌های گوناگونش را پخش کنیم که قبلا در بازارهای لبنان عرضه شده بود. بزرگداشت ساده و کوچک از قامت بلند هنری ما را به این نتیجه رساند که نمی‌توان برگلچینی خاص تمرکز کرد که پیش از این هوادارانش در طول سال‌ها جمع کرده‌اند و فرصت تماشا برای بسیاری مهیا نشده بود». این را ربی حجازی همآهنگ کننده این جشن و یکی از هواداران بزرگ فیروز گفت.
موسسه «فیروزیین» مسئولیت نمایش همه این بخش‌ها را بدون آسیب رساندن به مرکز فرهنگی بیت بیروت پذیرفته است. به همین منظور از پنل‌های چوبی استفاده می‌کند که در بخش‌های مختلف خانه چیده می‌شوند. علاوه بر ۲۰ پوستر، موسسه فیروزی‌ها برای نمایش عکس‌ها و گفت‌وگوها و سخنان نادر فیروز با موسسه فیروز گلچینی از آرشیو همکاری می‌کنند. «خیلی به موضوع کیفیت چیزهایی که عرضه می‌شود توجه داشتیم تا تفاوتی بین آنها و چیزهایی که در بازار عرضه می‌شود ایجاد کند. به همین منظور تا جایی که توانستیم نقاشی‌های رنگ و روغن و عکس‌هایی که دوستان و خیل عظیم هواداران فیروز داشتند، جمع کردیم و نمایش می‌دهیم». ربی حجازی توضیح داد و اظهار امیدواری کرد که این رویداد مایه رضایت فیروز بشود. او ادامه داد: «ما خودمان را آماده تقدیم سورپرایزی برای او می‌کنیم تا نشان دهیم چقدر به این شمایل هنر، فیروز دلبسته‌ایم هرچند او بسیار اندک دیده می‌شود. شرح جزئیات سورپرایز را به زمان جشن وامی‌گذارم به گونه‌ای که در ابتدای جشن به عنوان افتتاحیه اجرا می‌شود».
ربی حجازی پیش از این مجوز اجرای این جشن را از استاندار بیروت زیاد شبیب دریافت کرد و استاندار از این ایده استقبال کرد. ربی درباره تماس با خانواده فیروز برای اجرای این برنامه گفت: «از دخترش ریما و پسر زیاد دعوت کردیم و امیدواریم یکی از آنها در جشن شرکت کند چرا که این حضور به جشن از سوی بانو فیروز رسمیت می‌دهد».
جورج صلیبی روزنامه‌نگار که در این جشن شرکت می‌کند و از طرفی یکی از شیفتگان شناخته شده فیروز است و از طرف دیگر یکی از همآهنگ کنندگان، می‌گوید این رویداد برای اولین بار با ابتکاری فردی اتفاق می‌افتد. او توضیح می‌دهد: «برای بزرگداشت فیروز و با حمایت استاندار بعلبک بشیرخضر، پیش از این و از دو سال پیش قلعه بعلبک با تصویری از فیروز نورپردازی شد. من در این مراسم بودم. فیروز برای ما همچون نوری است درتاریکی این روزها و شرایطی که می‌گذرانیم…» صلیبی در پایان می‌گوید: «او در زندگی ما یک رویداد استثنایی است و با این جشن می‌توانیم بخش کوچکی از حقش را ادا کنیم…».