کشف گور خانوادگی یکی از فراعنه مصر باستان

اقصر – فتحیه الدخاخنی
وزارت آثار باستانی مصر چند روز گذشته از شناسایی یک مقبره شماره گذاری نشده ( تا به حال کشف و شماره گذاری نشده) خبر دادند. این مقبره واقع در محله العساسیف در بخش غربی اقصر (جنوب مصر) متعلق به مسئول امور مومیایی فرعون ها و همسرش (آواز خوان فرعون آمون) است.
وزیر آثار باستانی مصر دکتر خالد العنانی در نشست خبری گفت «تیم باستانی شناسی مصر در منطقه العساسیف در بخش غربی اقصر موفق به شناسایی یک گور تازه شد. این مقبره متعلق به فردی به نام «ثاو آر خت اف»، مسئول امور مومیایی فرعون های مصر باستان است. تیم باستان شناسان مصری بعد از تلاش های پنج ماهه موفق به شناسایی این مقبره شدند.
دکتر مصطفی وزیری دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر و رییس تیم باستان شناسایی گفت «عملیات حفاری در این منطقه روز یازدهم مارس آغاز شد و با یکبار وقفه تا کنون ادامه دارد.»
مقبره شمار فراوانی از اشراف زادگان و چهره های سرشناس دودمان حاکم در قرن یازدهم و سیزدهم قبل از میلاد در منطقه العساسیف قرار دارند. این منطقه در نزدیکی معبد حتشپسوت (یکی از فراعنه مصر) واقع شده است.
وزیری افزود «این گروه با کنار زدن خاک به عمق ۳۰۰ متر برای نخستین بار موفق به شناسایی مقبره جدیدی شدند. این گور شماره گذاری نشده و متعلق به فردی به نام «ثاو آر خت اف» است. »
تصاویر برخی اعضای خانواده ثاو آر خت اف از جمله همسر وی به نام تا -خارو بر روی دیوارهای گورستان حک شده است. تاو -خارو آواز خوان ویژه فرعون آمون بوده است.
وزیری یادآور شد «دو تابوت چوبی بسیار زیبا در درون این گور شناسایی شدند که دسته گل روی آنها قرار دارد. یکی از آنها متعلق به کشیش معبد آمون به نام «با -دی-ایست» پسر «نس-با-روتی» است. تابوت دیگر هم به خانمی به نام «نس-موت-عنخی» آوازه خوان آمون است.
در کنار این دو تابوت هم دو مجسمه چوبی شناسایی شده که یکی از آنها احتمالا به صاحب گورستان تعلق دارد.
حنان حسان باستان شناس در منطقه العساسیف به الشرق الاوسط گفت «این یک گور خانوادگی است که همه اعضای خانواده در همه رده های سنی در آنجا دفن شده اند. این گور متعلق به دوره دودمان نوزدهم و بیستم مصر است. اما با توجه به دو تابوت تازه شناسایی شده می توان گفت این مقبره در دوره دودمان ۲۵ و ۲۶ دوباره برای خاکسپاری چهره های سرشناس به کار رفته است. »
او افزود «عکس های روی دیوار مردانی در صف جلو و زنان را پشت سر آنان نشان می دهد. یک فلوت زن در اغلب تصاویر روی دیوار مقبره های باستانی به چشم می خورد.»
همچنین، گروه مشترک باستان شناسی موسسه تمدن های شرقی فرانسه و دانشگاه استراسبورگ موفق به شناسایی یک قطعه ماسه سنگی و دو تابوت چوبی متعلق به دودمان ۱۷ و ۱۸ در بخش شمالی مقبره های باستانی واقع در العساسیف شدند.
فریدریک کولان مدیر گروه فرانسوی به الشرق الاوسط گفت «این گروه موفق به شناسایی یک قطعه سنگی و دو تابوت شدند. یک جسد مومیایی شده در یکی از دو تابوت قرار دارد. خبرنگاران موفق به دیدن جسد مومیایی شده شدند که در وضعیت مناسبی قرار داشت.»
کولان افزود «دو تابوت دیگر هم پشت یک دیوار شناسایی شدند که به دوره دودمان ۲۵ تعلق دارند. گویا افرادی که در قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد این گورستان را می ساختند این دو تابوت را شناسایی کردند و دوباره آنها را یعنی ۱۰۰ سال بعد از مرگ به خاک سپردند. این نشان می دهد که مصریان باستان تا چه اندازه به مردگان احترام می گذاشتند.»
او گفت «احتمالا گنجینه های فراوانی در آینده شناسایی می شوند اما ما شتاب زده عمل نمی کنیم و به ثبت همه آنچه کشف می کنیم اهمیت می دهیم و بعد از آن دوباره عملیات حفاری را از سر می گیریم.»