فناوری نوین به کمک باستان شناسان می آید

قاهره – فتحیه الدخاخنی

 

باستان شناسان روزی نیست که نظریه و کشف تازه ای درباره نحوه ساخت اهرام جیزه مصر مطرح نکنند. با اینکه سالیان سال از عملیات جستجو و حفاری و نظریه پردازی های گاه عجیب و غریب مبنی بر دخالت موجودات فضایی در ساخت اهرام می گذرد اما تا کنون معمای مهندسی و ساخت آنها به ویژه هرم خوفو بزرگ ترین هرم این مجموعه حل نشده است.

دکتر محمد عبد المقصود رییس بخش آثار باستانی مصر در وزارت باستان شناسی به الشرق الاوسط گفت «هنر معماری این مجموعه پر رمز و راز است که هنوز بخش اعظم آن کشف نشده است. کشف این رازها بر عهده معماران است نه باستان شناسان.»

حدود دو سال پیش بود که تیم مهندسان معماری از کشورهای مصر و ژاپن و فرانسه تحقیقی برای کشف راز ساخت اهرام با بهره گیری از فناوری ذرات زیر اتمی موئون آغاز کردند. نتیجه این تحقیق که پارسال اعلام شد از وجود حفره خالی بزرگ در داخل هرم بزرگ (خوفو) خبر داد اما تحقیق برای پی بردن به دلیل ایجاد چنین حفره ای ادامه دارد.

دکتر هانی هلال وزیر اسبق آموزش عالی مصر و هماهنگ کننده ارشد پروژه حفاری و کشف اهرام به الشرق الاوسط گفت «تحقیق پژوهشگران برای نمونه برداری از هرم بزرگ با استفاده از فناوری ذرات زیر اتمی موئون و اشعه ما دون قرمز همچنان ادامه دارد اما هنوز معمای ساخت اهرام به ویژه خوفو حل نشده است.»

هلال افزود «این تیم پژوهشی یک فضای خالی در داخل هرم کشف کرد و در حال بررسی اندازه و دلایل پیدایش این حفره است. هرم بزرگ راز و رمزهای معماری فراوانی دارد. به عنوان مثال، پژوهشگران هنوز به دلیل وجود اتاق بزرگ یا گالری بزرگ در هرم پی نبرده اند. این اتاق بزرگ درون هرم بعد از راهروی باریک ورودی آن قرار دارد. البته نظریه هایی درباره ساخت این هرم مطرح شده است اما هیچ کدام از لحاظ علمی اثبات نشده اند. مثلا یک نظریه می گوید که گالری بزرگ به دلیل اینکه می خواستند پیکر فرعون را به داخل هرم ببرند ساخته شده اما جسد فرعون در آغاز از راهروی تنگ رد شده پس با این حساب، قاعدتا نباید نیازی به باز کردن جا برای ورود آن باشد. همچنین نظریه های دیگری هم در این زمینه مطرح شده مثل نظریه ای که وجود ۵ اتاق خالی بالای اتاق اصلی روی تابوت خالی خوفو را به کاهش بار نسبت می دهند که این امر از لحاظ مهندسی شاید تنها در خصوص اتاق پنجم منطقی به نظر برسد اما دلیل ساخت بقیه اتاق ها هنوز معلوم نیست.»

نتایج این تحقیق در ماه نوامبر پارسال در مجله Nature منتشر شد. به گفته این تحقیق «فضای خالی تقریبا ۳۰ متری در داخل هرم بزرگ کشف شده که شاید منجر به رمزگشایی از معمای ساخت هرم ۴۵۰۰ ساله خوفو شود.»

باستان شناسان همچنین در جستجوی اتاق مخفی محل دفن فرعون خوفو هستند که هنوز به نتیجه نرسیده اند. جسد این فرعون مومیایی نشده است. چند سال پیش عده ای از دخالت موجودات فضایی در ساخت اهرام سخن گفتند و اینگونه استدلال کردند که انتقال صخره های بزرگ به محل ساخت اهرام دشوار است اما به هر حال این مقوله توسط کشفیات تازه رد شد.

دکتر زاهی حواس وزیر سابق باستان شناسی مصر به الشرق الاوسط گفت «این نظریه و ادعاها با کشف پاپیروس منطقه وادی الجرف تکذیب شدند. نحوه انتقال صخره ها برای ساخت اهرام در این پاپیروس شرح داده شده است. همچنین، تحقیقات و پژوهش های دیگری نیز بر این مساله تاکید کردند که اهرام و سازندگان آنها مصری بودند.»

حواس افزود «این یکی از مهم ترین آثار کشف شده قرن است. در پاپیروس وادی الجرف به فردی موسوم به میرر اشاره شده که احتمالا سرکارگر گروهی بوده که سنگ ها را به قطعات کوچک تر تبدیل می کردند و آنها را با کشتی از راه رود نیل به محل ساخت اهرام می بردند. کلیه نظریه هایی که به ساخت اهرام توسط غیر مصری ها اشاره شده با کشف پاپیروس وادی الجرف مردود شده اند.»

حواس به عنوان باستان شناس چندین سال در منطقه اهرام فعالیت می کرد. وی در دهه نود میلادی موفق به کشف مقبره کارگرانی شد که در ساخت اهرام شرکت کردند. این کشف نظریه ساخت اهرام توسط جادوگر یا موجودات فضایی را رد کرد. در سال ۲۰۱۰، باستان شناسان از یک ربات برای کشف آنچه در بخش پشتی محل اصلی دفن خوفو است کمک گرفتند اما تنها موفق به کشف یک در شدند.