حسن روحانی رئیس جمهور ایران در داووس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در داووس

در هفته گذشته تحولات قابل توجه اقتصادی در ارتباط با ایران توجه رسانه ها را به خود جلب کرد که در راس آنها سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به داووس سوییس بود.

سفر روحانی به داووس در اواخر هفته گذشته که در پی دعوت دبیرکل مجمع جهانی اقتصادی تحقق یافت، اولین مورد از حضور یک رییس دولت ایران پس از سالها در این کنفرانس بود. سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران در سال ۲۰۰۴ نخستین بار در مجمع جهانی اقتصادی شرکت کرده بود.

اجلاس داووس، که شنبه این هفته به کار خود پایان داد، به عنوان سیاسی ترین نشست غیر رسمی اقتصادی فرصتی ارزشمند بود که طی آن حسن روحانی در سخنانی بلند پروازانه و دیدار هایی با رهبران اقتصادی و سیاسی جهان و مصاحبه با رسانه ها سعی کرد چهره ای جدید از ایران ارایه دهد و سعی کرد خلا حضور فعالان سه ضلع دیگر از ترکیب چهارگانه از ایران شامل دولتی‌ها‌،‌ بخش خصوصی و صاحبان فکر و اندیشه و NGOها را در اجلاس داووس پر کند.

از سوی دیگر در هفته گذشته و در پی اجرایی شدن توافقات هسته ای اخیر بین ایران و گروه ۱+۵، مصاحبه ها و اظهار نظر های متعدد مدیران ارشد غول های نفتی گویای علاقه هر دو طرف برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران بوده است. به عنوان مثال کریستف دومارژری مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال طی مصاحبه ای با رویترز از پیشنهاد های اغواگر ایرانی به عنوان پیشنهاد هایی جذاب یاد کرد.

همچنین خبرهایی مبنی بر سفر برخی از مدیران شرکت های بزرگ نفتی و پی ریزی نشست های نفتی ایران در استانبول و لندن حکایت از آن دارد که با وجود اینکه هنوز بخش اعظمی از تحریم ها باقی است ولی ایران سعی در ارزیابی دقیق و همه جانبه بازار دارد.

بر اساس گزارش هایی که این هفته منتشر شد، در چارچوبلغو تحریم ها موانع ارائه خدمات شرکت ملی نفتکش برای حمل نفت خام ایران به کشورهای چین، هند، ترکیه، تایوان، ژاپن، کره جنوبی در سقف تعیین شده، بر اساس توافق میان ایران و گروه ١+۵ رفع شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا درباره آثار تعلیق برخی تحریم ها بر فعالیت این شرکت با اعلام این خبر گفت: “براین اساس از این پس مانعی در ارائه پوشش های بیمه ای، خدمات بانکی و دیگر خدمات مرتبط با کشتیرانی بین المللی برای این شرکت در زمینه حمل نفت خام ایران برای شش کشور مقصد در سقف تعیین شده وجود ندارد.”

خبرگزاری اسوشیتدپرس سه شنبه این هفته در مقاله ای با عنوان “شتاب اروپا به امید معاملات جدید با ایران پس از اولین دور تعلیق تحریم ها” نوشت: “فرانسه مدیران شرکت ها را با هواپیمای پر از مسافر به ایران می فرستد، شرکت های آلمانی و هلندی در مورد اینکه چطور در تهران قرارداد ببندند، دوره می بینند و شرکت های خودروسازی برای سرمایه گذاری در ایران برنامه ریزی می کنند.”

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه گفته بود که شرکت‌های توتال فرانسه، رویال داچ شل، انی ایتالیا، استات اویل نروژ، بریتیش پترولیوم و دو شرکت آمریکایی ﺍﮐﺴﻮﻥ ﻣﻮﺑﯿﻞ ﻭ ﮐﻮﻧﻮﮐﻮ ﻓﯿﻠﯿﭙﺲ برای حضور در ایران در صورت لغو تحریم‌ها ابراز تمایل کرده‌اند.

زنگنه همچنین گفت که ایران هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفت و گاز خود قائل نیست،

از سوی دیگر در حالی که تلاش‌ها برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا متوقف شده است با این وجود دیوید کوهن، رییس دایره تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه هفتم بهمن با بیان این‌که هنوز تحریم‌های زیادی علیه جمهوری اسلامی به قوت خود باقی است به شرکت‌های علاقه‌مند تجارت با ایران گفت که در این زمینه “دست نگه دارند.”

نظر سنجی که شبکه بلومبرگ هفته پیش و در آستانه سفر روحانی به داووس از میان ۴۷۷ نفر از سرمایه گذاران، تاجران و تحلیل‌گران درباره چشم انداز سرمایه گذاری در ایران انجام داد نشان می دهد که با وجود تمام اخبار مثبت ماه های اخیر همچنان تنها «۲۹ درصد» گفته‌اند که سرمایه‌گذاری در این کشور چشم انداز خوبی دارد.
شاید به همین جهت، بازار بورس تهران که به علت بعضی اخبار مثبت رکورد می زد پس از مواجهه با واقعیت عملی بازار و با تلنگر خبر افزایش قیمت خوراک صنایع پتروشیمی ونیز شایعه ی خروج سرمایه ی برخی سرمایه داران دربند کمی در جهت تصحیح بازار حرکت کرد و به سمت سطح اتکا ۸۲۰۰۰ نزول کرد و حتی با خبر لغو تحریم های آمریکا علیه ۱۴ شرکت پتروشیمی ایران سهام این شرکت های پتروشیمی نتوانست شاخص سهام را به سطح ۸۵۰۰۰ بازگرداند.

بابک زنجانی، مرد ثروتمند اقتصاد ایران این هفته هم همچنان در سر خط اخبار حضور داشت و از جمله در تهران همکاری وی با بانک مرکزی در زمان ریاست کلی مرحوم دکتر نوربخش ، تکذیب شد.در این میان سفر رجب طیب اردوغان مرد قدرتمند ترکیه که این روزها گرفتار عوارض تخلفات مالی گسترده است، به ایران مورد توجه تجار ایرانی و ترک قرار گرفت. بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، حجم صادرات رسمی ترکیه که در سال ۱۳۹۱به نزدیک ۴ میلیارد دلار رسیده بود در سال پس از آن به حدود ۲ میلیارد نزول کرده است.

این در حالی است که اخیرا در جریان تحقیقات فساد مالی ترکیه گفته شد که در زمان تشدید تحریم ها علیه ایران، ترکیه فقط در یک سال نزدیک به ۶ میلیارد دلار به ایران طلا صادر کرده است. اگرچه اردوغان اعلام کرده بود به حل و فصل مشکلات در زمینه نیاز رو به رشد ترکیه در زمینه ی انرژی با همکاری ایران شدیدا تمایل دارد، اما بعد از مذاکرات، تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه طی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که در زمینه انرژی دو کشور به توافق نرسیدند.

شاید اقتصاد ترکیه که همواره از تحریم های اقتصادی ایران چه در زمان جنگ ایران و عراق و چه در زمان تشدید تحریم های اخیر سود برده ، در شرایط کنونی به دنبال عقد قردادی پر سود است.

در محوری دیگر و در داخل ایران، سایه خشکسالی بر اساس گفته های وزیر نیرو بر کشور سنگینی می کند و ضمن اثرگذاری بر صنعت کشاورزی حتی احتمال قطعی آب بیش ۶۵۰۰ روستا می رود.

از سوی دیگر بحث بودجه در کمسیون تلفیق مجلس، به ویژه قانون هدفمندی یارانه ها در این هفته همچنان خبرساز بود و بر اساس آنها در نهایت مجوز افزایش ٣٣ درصدی قیمت حامل‌های انرژی به دولت داده شد که البته با پیچدگی های موجود در این مصوبه تعیین دقیق حامل های انرژی از هم اکنون به راحتی ممکن نیست.

رییس کل دیوان محاسبات کشور گفت: از سال ۹۰ تاکنون یکصدهزار میلیارد ریال بدهی مالیات برارزش افزوده فروش فرآورده های نفتی محاسبه شده که فقط کمتر ۸% آن وصول شده و بدین ترتیب یک با دیگر شاهد ناکارامدی سیستم مالیاتی کشور بودیم.

مشاور اقتصادی حسن روحانی رئیس جمهور ایران سه شنبه این هفته از رشد منفی ۴۱ درصدی سرمایه گذاری صنعت این کشور در سال ۹۱ خبر داد.

آخرین خبر اینکه به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت خودروسازی رنو فرانسه پنج شنبه این هفته اعلام کردکه صادرات خود به ایران را از سر گرفته و انتظار دارد تولید خودروهای این شرکت به تدریج دوباره در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ در ایران آغاز شود.