این شرکت دارو سازی غول پیکر رقیب خود «آلرگان» را به قیمت ۱۶۰ میلیارد دلار خرید

ایان رید و برنت ساندرز مدیران اجرایی دو شرکت «فایزر» و «آلرگان» در برابر عکاسان در ورودی شرکت «فایزر» در نیویورک – عکس از گیتی

ایان رید و برنت ساندرز مدیران اجرایی دو شرکت «فایزر» و «آلرگان» در برابر عکاسان در ورودی شرکت «فایزر» در نیویورک – عکس از گیتی

شرکت غول پیکر دارو سازی «فایزر» روز گذشته اعلام کرد که قراردادی به ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار برای ادغام این شرکت با رقیب خود «آلرگان» به امضا رساند. به نظر می رسد شرکت «فایزر» که تولید کننده داروی «ویاگرا» می باشد و مقر آن نیویورک است، قصد دارد با این گام، که یکی از بزرگ ترین عملیات صنعت دارو سازی در جهان است، فعالیت های خود را به ایرلند منتقل کند، که مقر «آلرگان» در آن وجود دارد، و در نتیجه این اقدام، مالیاتی که در ایالات متحده پرداخت می کند را بکاهد. این نوع ادغام در فرهنگ لغت اقتصاد ایالات متحده به عنوان «بازتابی شرکت ها» شناخته می شود. پیش از این باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با انتقاد از این کار، آن را « غیر ملی»، توصیف کرده بود.

«فایزر» پس از تلاش های ناکام جهت خرید مجموعه دارسازی انگلیسی – سوئدی «آسترازنکا» در سال گذشته، اینک با ادغام شدن با شرکت «آلرگان» موفق به دستیابی به یک رقیب بزرگ می شود.  ادغام «آلرگان» و «فایزر»، که ارزش آن ها بالغ بر ۲۱۹ میلیارد دلار است، بزرگ ترین گروه مراقبت های بهداشتی در جهان با ارزش ۳۳۰ میلیارد دلار خواهد شد که از شرکت «جانسون اند جانسون» با ارزش ۲۷۸ میلیارد دلار بیشتر خواهد بود. شرکت «آلرگان» تولید کننده داروی «بوتاکس»، پس از ادغام با شرکت «آکتاویس» در ماه مارس (فروردین ماه) گذشته، به سومین شرکت بزرگ دارو سازی تبدیل شده بود.

پس از اتمام روند ادغام، ایان رید مدیر اجرایی شرکت «فایزر»، مدیر اجرایی شرکت جدید خواهد شد، در حالی که برنت ساندرز، مدیر اجرایی شرکت «آلرگان»، مدیر عامل این شرکت خواهد بود.