زنان سعودی از ۶۶ صندوق سرمایه‌گذاری بهره می‌برند

ریاض: فتح الرحمن یوسف

یکی از مسئولان سعودی اعلام کرد سپرده‌های زنان در بانک‌های سعودی ۲۰ درصد کل سپرده‌ها و ارزش آنها ۵۳ میلیارد دلار است.
طلعت حافظ دبیرکل اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی بانکی و سخنگوی بانک‌های سعودی در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد بانک‌ها در برنامه کاری خود اهمیت زیادی به بخش زنان همچون بخش مردان در عملیات مختلف بانکی و مالی قائل هستند و دلیل آن فعال کردن نقش زن در بخش‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و اقتصاد هم‌سو با چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی است.
وی افزود: بانک‌های سعودی به بخش کارهای زنان به مساوات بخش کار مردان اهمیت می‌دهند که از کانال‌های مختلفی صورت می‌گیرد و هدف از آن توانمندسازی زنان در مشاغل است و این کار نه تنها با به دست گرفتن سمت‌های عادی تحقق پیدا می‌کند بلکه سمت‌های کلیدی را نیز در بر می‌گیرد.
براساس گفته‌های وی زنان هم‌اکنون نه تنها سمت‌های مدیریت شعبه‌ها و بانک‌ها را در کنار مدیریت‌های عالی بر عهده دارد بلکه بخش‌های پیچیده و دشوار مانند خزانه داری، اداره حقوقی، کیفیت، خدمات مشتری، بانکداری خصوصی و غیره را نیز بر عهده دارند.
اما در خصوص حمایت از زنان در شرکت‌های نوپا، متوسط، کوچک و بزرگ تأکید کرد بانک‌ها انواع حمایت مالی، لجیستیک و فنی را از جمله تأمین مالی، آموزش، توانبخشی، تسهیلات کانال‌های تأمین مالی و همچنین تشویق آنها در تمام فعالیت‌های تجاری، ساخت و ساز و واردات را در اختیار زنان قرار می‌دهند.
وی اشاره کرد که بانک‌های انواع تسهیلات مالی را به زنان ارائه می‌دهند و بر روی تشویق سرمایه‌گذاری آنها کار می‌کنند به طوری که ۶۶ صندوق سرمایه‌گذاری برای مردان و زنان وجود دارد. همچنین برنامه‌های صرفه جویی برای هر دوی آنها بدون هیچ تفاوتی ارائه می‌شود.
وی در خصوص میزان سپرده‌های زنان در بانک‌ها، عنوان کرد که میزان آنها ۲۰ درصد است و گاهی کم یا زیاد می‌شود به طوری که مبلغ آن ۴۸ تا ۵۳٫۳ میلیلارد دلار است.
وی در پایان یادآور شد اهمیتی که بانک‌های سعودی به زن می‌دهند با نقش آن در تحقق طرح‌های «چشم‌انداز ۲۰۳» هم‌سو است تا سهم آن در بازار کار که ۲۲ تا ۳۰ درصد است، افزایش یابد.