عکس که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه شده است، مارتین ایندیک، فرستاده ویژه آمریکا را در دیدار با محمود عباس (در وسط) و صائب عریقات، مذاکره کننده فلسطینی (راست)  نشان می دهد - عکس از آژانس عکس خبری اروپا

عکس که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه شده است، مارتین ایندیک، فرستاده ویژه آمریکا را در دیدار با محمود عباس (در وسط) و صائب عریقات، مذاکره کننده فلسطینی (راست) نشان می دهد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

مذاکرات صلح فلسطینیان با اسرائیل چهارشنبه این هفته پس از توقفی سه ساله و با ملاقات طرف های مذاکره کننده در شهر قدس از سرگرفته شد.

کفاح زبون خبرنگار الشرق الاوسط در رام الله نوشت، سطح این دور از مذاکرات عمدا پایین نگاه داشته شده است به طوری که جلسات بدون اطلاع قبلی یا پروتوکل برگزار می شود. هیچ عکسی هم از این جلسات گرفته نشده و هیچ بیانیه ای قبل یا بعد از ملاقات ها صادر نشده است.

به نظر می رسد این شرایط نتیجه رویکرد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا است که از دو طرف خواسته است جریان مذاکرات را به منظور کاهش درز اطلاعات در جریان ۹ ماه مذاکره که قرار است در قدس و اریحا برگزار شود، محرمانه نگاه دارند.

این مذاکرات به رغم تصمیم اخیر دولت اسرائیل که گسترش شهرک های یهودی نشین را در کرانه غربی رود اردن تأیید کرده است، ادامه خواهد یافت.

یاسر عبد ربه، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در این باره گفت: “اگر شهرک سازی ها ادامه یابد، مذاکرات شکست خواهد خورد.” وی که با رادیو رسمی فلسطینی مصاحبه می کرد، افزود: “هیچ کس، حتی کری، نمی تواند به ما اوهام بفروشد. این توهم است که انتظار داشته باشیم همزمان با ساخت فزاینده شهرک ها، مذاکرات ادامه یابد.”

فقط چند ساعت قبل از آغاز این دور از مذاکرات، اوری آریل، وزیر اسکان اسرائیل به رادیو اسرائیل گفت: “ما در سال آینده هزارات خانه در کرانه غربی خواهیم ساخت.” وی افزود: “هیچ کس نمی تواند به ما بگوید کجا می توانیم (خانه) بسازیم.”

اظهارات آریل دو روز پس از آن صورت گرفت که دولت اسرائیل ساخت ۱۲۰۰ واحد مسکونی را در شهرک های یهودی در قدس و کرانه باختری تأیید کرد.

این موجب شد صائب عریقات رئیس مذاکره کنندگان فلسطینی تهدید کند این مذاکرات را پیش از آغاز تحریم خواهد کرد. در همین حال، منابع فلسطینی به الشرق الاوسط گفتند که محمود عباس رئیس جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین، معروف به ابومازن، این سخن عریقات را رد کرده است.

به گفته این منابع، کری روز سه شنبه گذشته در تماس با محمود عباس درباره این “بحران”، تأکید کرد که آمریکا هرگونه شهرک سازی را غیرقانونی می داند. کری گفت محمود عباس متقاعد شده است که مذاکرات می تواند مناقشه را حل و فصل کند.

در همین حال دفتر نخست وزیر اسرائیل در واکنش به انتقادات درباره تصمیم روز چهارشنبه اعلام کرد: “همه طرح های ساخت و ساز به تصویب دولت رسیده است و در مرز شهر قدس و داخل بلوک های اصلی شهرسازی قرار دارد که در هر شرایطی تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند. بدین ترتیب، این پروژه های ساخت و ساز نباید به هیچ وجه بر نقشه صلح نهایی اثر بگذارد.”

سازمان ملل رسما اعلام کرده است که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در سفر دوره ای که روز پنج شنبه قرار بود آغاز شود به حمایت از روند صلح خواهد پرداخت. وی در جریان سفرش به ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و نخست وزیر او رامی حمدالله و همچنین شیمون پرز و بنیامین نتانیاهو رئیس جمهور و نخست وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد.

به گفته ادواردو دل بوئه سخنگوی سازمان ملل سفر بان کی مون به منظور حمایت از مذاکرات مستقیم بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها صورت می گیرد.

منابع فلسطینی به “الشرق الاوسط” گفتند که دیدار بان کی مون از آنجا اهمیت دارد که وی نخستین بار از از حکومت فلسطینی دیدار می کند و “مقامات فلسطینی درباره نقش طرف های چهارگانه بین المللی (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل) در روند صلح به بحث خواهند پرداخت.”

در همین حال این مذاکرات در شرایطی که از حمایت بین المللی برخوردار شده است، در میان فلسطینی ها به شدت جنجال برانگیز است. چندین جناح فلسطینی، از جمله اعضای سازمان آزادیبخش فلسطین بر خودداری از بازگشت به میز مذاکره با اسرائیل تأکید کرده اند.

این جناح های فلسطینی در کنفرانس خبری مشترک از تیم مذاکره کننده خواستند از این گفتگوهای “بی فایده” کناره گیری کند و مدعی شدند که این گفتگوها بدون “حمایت عمومی و ملی” صورت می گیرد.

تیسیر خالد، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت از فکر تشکیل ائتلاف ملی در مقابل مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطینی با اسرائیل حمایت می کند.