محمد جواد ظریف وزیر خارجه جدید ایران (راست) به همراه حسن روحانی رئیس جمهور این کشور - عکس از آژانس عکس خبری اروپا

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جدید ایران (راست) به همراه حسن روحانی رئیس جمهور این کشور – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جدید ایران در یکی از نخستین موضع گیریها درباره تحولات منطقه به تحولات مصر اشاره کرد و گفت: مشکلاتی مانند “فجایع مصر نیز باید در دستور کار اولیه باشد و نیاز است که حداکثر رایزنی ها برای توقف این وضعیت صورت گیرد.”

ظریف که روز پنج شنبه توانست رأی اعتماد مجلس ایران را کسب کند و رسما کار خود را به عنوان وزیر خارجه دولت روحانی آغاز کرده است، روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: “باید جان مردم بیگناه در مصر از این شرایط حفظ شود و گروه های مختلف بتوانند از طریق صلح آمیز به نتیجه برسند”.

عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران هفته پیش در واکنش به تحولات مصر گفته بود: “جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری تحولات مصر، معتقد است ملت آگاه و با بصیرت مصر در کنار رهبران مدبر خود قادر به مدیریت بحران کنونی بوده و راه حل خروج از وضع موجود را در راستای تحکیم پایه های تفاهم و ایجاد بستر مناسب گفت وگوهای مشترک از طریق اقدام مسالمت جویانه دنبال می کند و در این مسیرهیچ گاه به دشمنان مصر اجازه دخالت و سودجویی را نخواهد داد.”

حمله ارتش مصر در روزهای اخیر به تجمعات هواداران مرسی و اخوان الملسمین در مصر به درگیری های خونین و کشته شدن صدها نفر انجامیده است.

در سالهای اخیر مقامات ایران و مصر با وجود توجه جدی به روابط با کشور متقابل، عملا نتوانسته اند سطحی مناسب از ارتباطات سیاسی را بین این دو کشور بزرگ اسلامی برقرار کنند.

اگر چه ایران در ماه های اخیر از روی کار آمدن دولت مرسی در مصر استقبال کرده بود اما مواضع رئیس جمهور برکنار شده مصر در قبال بعضی مسائل منطقه از جمله سوریه، که در تضاد با موضع ایران بود، تهران را در این زمینه دلسرد کرد.

از سوی دیگر موضع گیری های تهران پس از “کودتا”ی اخیر در مصر هم واکنش مقامات دولت انتقالی در این کشور را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز مصر ماه گذشته انتقاد ایران از “کودتا”ی نظامی مصر که به برکناری محمد مرسی منجر شد را “دخالت غیر قابل پذیرش” در امور داخلی این کشور خواند.

وزرات امور خارجه مصر در بیانیه ای که روی “فیس بوک” این وزارت قرار گرفت، افزود: این نشانگر دخالت غیر قابل پذیرش در امور داخلی مصر است.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری “نووستی”، بدر عبدالعاطفی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در پاسخ به اظهار نظر عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که دخالت نیروهای نظامی در مسایل سیاسی و تغییر دولت هایی را که بر اساس انتخابات به قدرت رسیده، کاری ناشایست دانسته بود، گفت: “تحولات اخیر مصر پیشرفتی سیاسی بود که در نتیجه خواسته مردم محقق شده است، این خواسته در نقشه عمل ارتش مصر تجلی پیدا کرده و مردم آن را تایید کردند.”