فرودگاه سلیمانیه عراق--الشرق الاوسط

فرودگاه سلیمانیه عراق–الشرق الاوسط

اربیل – دلشاد عبدالله – الشرق الاوسط: یک منبع بلندپایه امنیتی کرد در استان کرکوک از ورود ۲۰۰ نفر نیروی ایرانی به این استان خبر داد. به گفته منبع امنیتی سران اتحادیه میهنی کردستان ضمن فراهم کردن تسهیلاتی این افراد را به استان کرکوک انتقال دادند. اگر چه اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی، رییس جمهور سابق عراق این موضوع را تکذیب کردند.

این منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود به الشرق الاوسط گفت دو روز پیش نیروهای (ایرانی) به روستای امام در شهر داقوق واقع در استان کرکوک انتقال داده شدند. وی در ادامه گفت: «این افراد سعی کردند به استان توزخورماتو وارد شوند، ولی نیروهای (امنیتی) آسایش وابسته به حزب دموکرات کردستان از ورود آنها جلوگیری کردند.» به گفته این منبع امنیتی، نیروهای ایرانی به نیروهای امنیتی توزخورماتو اعلام کردند که آنها دارای مجوز و موافقت رسمی از سوی سران بلندپایه اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه هستند و اینکه هواپیمای آنها در ابتدا در فرودگاه سلیمانیه به زمین نشسته و سپس وارد کرکوک شده است. آنان افزودند که کلیه تسهیلات ضروری در جهت رسیدن به کرکوک برای آنان در نظر گرفته شده است.

مقام امنیتی کرد در کرکوک خاطر نشان کرد که این افراد از نیروهای ویژه هستند که برای جنگ های خیابانی آموزش دیده اند و از سلاح های پیشرفته برخوردار هستند. آنها اکنون در روستای حسین اسلام در نزدیکی منطقه لیلان و در روستای امام در شهر داقوق واقع در استان کرکوک مستقر شده اند. وی افزود: «عناصر ایرانی می گویند که به منظور جنگ با «داعش» و حمایت از مرقدهای شیعیان و رفع محاصره داعش بر منطقه امرلی شیعه ترکمن نشین آمده اند». مقام امنیتی در ادامه گفت: «مردم کرکوک از استقرار این افراد در استانشان ناراضی هستند و در انتظار فرصتی برای راندن آنها از این منطقه هستند.»

از سوی دیگر اتحادیه میهنی کردستان ضمن تکذیب این اخبار آن را «مشتی دروغ» خواند. یکی از سران اتحادیه میهنی و نماینده مجلس عراق ناریز عبدالله در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: «اتحادیه میهنی به هیچ وجه در امور حکومت دخالت نمی کند، چرا که میان امور حکومتی و حزبی تفاوت وجود دارد». وی افزود: «بنا بر روابط گسترده ای که حزب با کلیه طرف ها در منطقه دارد ما بر این امر تاکید می کنیم که هیچ کشوری بدون موافقت حکومت اقلیم کردستان و دولت عراق حق دخالت در امور داخلی اقلیم کردستان و عراق را ندارد. هر چیزی که در این خصوص گفته شده دروغی بزرگ است که ما آن را کاملا تکذیب می کنیم.»

پیش از این نیز گزارش هایی مبنی بر استقرار نیروهای قدس وابسته به سپاه پاسداران در عراق از سوی ایران منتشر شده بود، ولی این نخستین بار است که اخباری مبنی بر ورود نیروهای ایرانی به عراق از طریق کردستان عراق منتشر شده است.