درخواست‌هایی برای مؤاخذه خلبان و یک شاعر که به‌طور علنی صدام را ستودند

بغداد: فاضل النشمی

اکنون و حتی پس از گذشت ۱۶ سال از براندازی حزب «بعث» توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، به نظر می‌رسد خیلی زود است که بگوییم عراقی‌ها عصر حزب «بعث» و صدام حسین را پشت‌سر گذاشته‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط، صدام و بعث همچنان به فراوانی و در بسیاری از مناسبات حضور دارند و احزاب سیاسی از جمله حزب «الدعوه» همواره به خطرات بازگشت مجدد «بعث» به قدرت هشدار داده‌اند.
علی‌رغم مجازات بازدارنده قانون در خصوص ممنوعیت و ریشه‌کن کردن حزب «بعث» از زندگی روزمره و مجازات مروجین این تفکر تا ۱۵ سال زندان، همچنان برخی با نقض این قانون همواره صدام و «بعث» را مورد ستایش قرار داده و مقایسه‌ای بین دوران صدام و دوران بعد از وی انجام می‌دهند.
در راستای آخرین اقدام در زمینه قانون‌شکنی و ستودن حزب «بعث»، کمیته شهدا و زندانیان (که در زمان حکومت بعث کشته یا زندانی شده بودند) خواستار مؤاخذه و محاکمه احمد اسعد یکی از خلبانان عراق شدند.
خلف عبد الصمد رئیس کمیته شهدا، نماینده و یکی از رهبران حزب «الدعوه» خطاب به وزارت دفاع گفت: «تحسین و تمجید از «بعث» و صدام قانون‌شکنی و نقض قانون شماره ۳۲ مربوط به ممنوعیت حزب بعث است که در سال ۲۰۱۶ وضع شد و ما خواستار بررسی و رسیدگی این موضوع هستیم».
احمد اسعد در صفحه فیسبوک خود چنین نوشته‌است: «ابو عدی (صدام) خدا تو را بیامرزد و نور بر قبرت ببارد و شما دنباله‌رو ولایت فقیه باقی بمانید».
در استان ذی قار جنوبی نیز یکی از شعرا با نام صلاح الحرباوی، در ابتدای هفته گذشته نیز در شعری در میان مردم صدام را مورد ستایش و تمجید قرار داد و از سوی حاضران مورد تشویق قرار گرفت.
عقیل العرد یکی از شعرای عراق در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «قصیده حرباوی به کمی آگاهی نیاز داشت و هدف وی از این شعر ستودن صدام نبود بلکه سعی در مقایسه بین دو دوره داشت».
قاسم محمد جبار یکی از اعضای حزب «الدعوه» نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» یادآور شد: «حزب بعث قابل اعتماد نیست، چرا که تجارب تاریخی دارد و در سال ۱۹۶۸ نیز دوباره به قدرت رسید و ممکن است این تجربه بار دیگر تکرار شود».