محمد باقر قالیباف، شهردار تهران

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران

پس از دو دور رای گیری در شورای شهر تهران و در پی رقابتی تنگاتنگ میان محمد باقر قالیباف و محسن هاشمی، در نهایت روز یکشنبه قالیباف بار دیگر به عنوان شهردار پایتخت ایران انتخاب شد.

گزارشها حاکی است که قالیباف با به دست آوردن ۱۶ رای به عنوان شهردار انتخاب شده در حالی که محسن هاشمی توانسته بود ۱۴ رای به دست آورد.

رای گیری برای انتخاب شهردار تهران به شکلی بسیار رقابتی و تا حدودی هم جنجالی بود چرا که به گفته رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر تهران، در مرحله نخست رای گیری، تعداد آرای قالیباف و هاشمی ۱۵ به ۱۵ برابر بوده و یک نفر هم رای سفید داده بود و به همین علت رای گیری دوباره صورت گرفت اما این بار ترکیب آرا تغییر کرد و قالیباف توانست ۱۶ رای از مجموع ۳۱ رای اعضای شورای شهر تهران را به دست بیاورد در حالی که یکی از رای ها هم “مخدوش” اعلام شد.

اعضای اصلاح طلب شورای چهارم شهر تهران هفته گذشته بر روی انتخاب محسن هاشمی به عنوان نامزد نهایی اصلاح طلبان به اجماع رسیده بودند.

روزنامه کیهان روز یکشنبه در سرمقاله خود درباره رقابت محسن هاشمی با قالیباف برای تصدی شهرداری تهران و در حمایتی کم سابقه از قالیباف نوشت: همان تفکر کاسب‌کارانه در عرصه سیاسی که شورای شهر اول را در تهران از کارکرد اصلی خود منحرف کرد و پارلمان شهری را به میتینگ سیاسی تبدیل نمود امروز نیز به دنبال سوءاستفاده‌های سیاسی و تامین منافع حزبی و قبیلگی است.

کیهان نوشت: “شهردار تهران باید فردی باشد که از نظر قانون صلاحیت حضور در مسند شهرداری را داشته باشد و بتواند مصوبات این شورا را اجرایی نماید.”

در این سرمقاله همچنین آمده است که “شهروندان تهران و عموم مردم انتظار دارند سابقه موفق و عملکرد کم‌نظیر در فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی و اصولی تهران در شهرداری ادامه داشته باشد.”

در هر حال، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران روز یکشنبه پس از انتخاب شهردار جدید در جمع خبرنگاران تاکید کرد که “مدیریت شهری از تخصص‌های وی (محسن هاشمی) بهره خواهد گرفت.”

مسجد جامعی از چهره‌های اصلاح‌طلب نزدیک به محمد خاتمی خود سه شنبه هفته پیش در رقابتی نزدیک با مهدی چمران به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شد.

هفته پیش شبکه خبر در مقاله ای در وبسایت خود نوشت: “تهران تنها پایتخت سیاسی کشور نیست، بلکه این شهر همچنین مرکز اقتصاد ایران است و بیشتر فعالیت­ های هنری و فرهنگی و علمی نیز یا فقط در تهران انجام می ­شود یا به نوعی با تهران در ارتباط است.”

شاید کمتر شهری در جهان یافت شود که مسئلۀ شهرداری و شهردار آن تا این اندازه مستقیم به سیاست­ های کلان پهلو بزند.
انتخاب شهردار تهران همردیف انتخاب وزیران کابینه، برای مردم تهران و حتی سراسر کشور، مهم است به طوری که این انتخاب اغلب با جنجال های زیاد همراه بوده است.

هشت سال پیش وقتی محمود احمدی­نژاد رئیس جمهور ایران شد، نشان داد که اهمیت شهردار تهران فراتر از آن است که تصور می­شود. در آن زمان رایزنی­های زیاد و طولانی مدتی برای انتخاب شهردار انجام شد و علیرغم طولانی شدن این فرایند، تهران با معرفی قالیباف به عنوان شهردار، دوره ی طولانی ثبات مدیریتی را تجربه کرد.

محمدباقر قالیباف از سال ۱۳۸۴ تاکنون شهردار تهران بوده است.

شهردار تهران هر چهار سال توسط شورای این شهر انتخاب می شود. این شورا همچنین در شرایط خاص حق برکناری وی را دارد.

محمدباقر قالیباف متولد ۱۳۴۰ است. وی دارای مدرک دکتری جغرافیای سیاسی است و پیش از این در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته است.

قالیباف در سال ۱۳۸۷(۲۰۰۸ میلادی) از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد.