محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران- عکس از اسوشیتدپرس

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران- عکس از اسوشیتدپرس

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با واشنگتن پست اعلام کرد که ارتباطات وی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون رییس سیاست خارجه آمریکا قطع نشده است و این ارتباطات ادامه خواهد داشت.

محمد جواد ظریف روز یکشنبه ۲۴ آذر در گفت و گویی تفصیلی با روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اینکه در هفته گذشته تماس هایی با جان کری، اشتون و سرگئی لاوروف داشته، گفت: «کری و اشتون به من گفتند خود را متعهد به تکمیل سریع فرآیند ژنو می بینند و نیم نگاهی به رسیدن به توافق جامع دارند. من نیز همین هدف را دارم.»

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه تاکید کرد که این کشور با رعایت محدودیت ها و با شفافیت بیشتر به ادامه کار می پردازد و درباره پروژه رآکتور آب سنگین اراک گفت: «نمی‎توانیم زمان را به ۲۰ سال پیش باز گردانیم و از ایران بخواهیم پروژه‎ای را کنار بگذارد که حاصل سرمایه‎گذاری بزرگ انسانی و مادی بوده است. با این حال، راه‎های متنوعی برای ایجاد اطمینان در زمینه این که این پروژه صلح‎آمیز خواهد بود، وجود دارد.»

ظریف با تایید این موضوع که بسیاری در ایران «مخالف بهبود روابط با غرب هستند» به افرادی اشاره کرد که خواستار برکناری وی از سمت وزارت خارجه ایران شده اند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «ما متعهد به حصول اطمینان از این نکته هستیم که روندی را که آغاز کرده ایم، و نیاز به شجاعت زیادی از سوی ما داشت، به نتیجه برسد. این روند باید به یک نتیجه رضایت بخش که پاسخگوی الزامات موجود در توافقنامه ژنو است منتهی شود.»

وی تاکید کرد: « این نتیجه باید شامل برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران و همزمان با آن رفع نگرانی هایی همچون محدودیت های اعمال شده از سوی جامعه جهانی بر ایران باشد. این هدف است.»

همانطور که در بسیاری از رسانه ها دیده می شود، هم در کشور آمریکا و هم در ایران بسیاری مخالف بهبود روابط این دو کشور هستند، محمد جواد ظریف ضمن تایید این موضوع گفت: «ما می فهیم که ایران و آمریکا همانند بسیاری دیگر از اعضای گروه ۱+۵ جوامع یک پارچه ای نبوده و در سیاست نیز یک صدا نیستند. ما در ایران دیدگاه های مختلفی داریم. برخی از آنها صراحتا و رک و پوست کنده با شدت از سوی مخالفان توافقنامه بیان می شود تا جائی که برخی خواستار برکناری من شده اند.»

وی افزود: «ما امیدواریم که مخالفان ما و مخالفان ما در آمریکا، در ابتدا و بیش از همه منافع ملی خود را در زهن داشته باشند. من این را برای هر دو طرف می گویم و فقط بر روی یکی از آنها تاکید ندارم. اما با این وجود معتقدم که به دلیل سیاست های حوزه های انتخاباتی بعضی وقتها موجب پیچیدگی و سردرگمی منافع ملی می شوند.»

ظریف: دولت ایران از سرنوشت لوینسون اطلاعی ندارد

در حالی که به نظر می رسید آمریکا و ایران قصد دارند روابط قطع شده خود را بعد از سی سال بهبود بخشند، خبری مبنی بر حضور جاسوس آمریکایی در ایران، روی خروجی رسانه ها منتشر شد.

هفته گذشته اسوشیتدپرس در یک گزارشی نوشت که رابرت اوینسون، مامور سابق اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) که گفته می شد در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش در ایران مفقود شده است، در ایران برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، به جمع آوری اطلاعات مشغول بوده است.

رویتر نیز به نقل از وکیل خانواده لوینسون، نوشت که او در حال تحقیق درباره پول‌شویی مقامات ایران و چگونگی انتقال درآمدهای نفتی ایران به کشور کانادا بوده است.

ظریف در مصاحبه روز یکشنبه خود درباره این مامور آمریکایی گفت: «من از جای او خبر ندارم. آنچه ما می‌دانیم این است که وی در ایران زندانی نشده است.»

ظریف گفت که اگر لوینسون پیدا شود، ایرانیان درباره‌ این که آیا او را به آمریکا بازمی‌گردانند «مطمئنا گفت و گو خواهند کرد.»

علاوه بر دولت ایران در داخل آمریکا هم هستند کسانی که می گویند از دلیل حضور آقای لوینسون در ایران مطلع نبودند.

سناتور جان مک‌کین، از سناتورهای پرنفوذ آمریکایی روز یکشنبه به یکی از برنامه های سیاسی هفتگی در تلویزیون سی ان ان گفت که «سازمان سیا درباره آقای لوینسون به کنگره واقعیت را نگفته بود.»

آقای مک‌کین از دولت آمریکا در این خصوص انتقاد کرد و گفت که شک ندارد ایرانی ها می دانند که رابرت لوینسون در چه وضعی است.