وزیر کشور ایران در واکنش به افزایش اقدامات تروریستی در مرزهای شرقی این کشور هشدار داد اگر افغانستان و پاکستان در مرزهای خود امنیت ایجاد نکنند ما حق خود می‌دانیم که در این مورد اقدام کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه این سخنان را در واکنش به سوالاتی درباره وضعیت ۵ سرباز ایرانی ادا کرد که ۱۷ بهمن‌ماه در منطقه جکیگور سیستان و بلوچستان در نزدیکی مرز پاکستان توسط گروه جیش العدل ربوده شدند.

وی با تاکید بر اینکه از پاکستان خواسته شده تا با این مسئله برخورد کند، گفت: “در غیر این صورت [پاکستان باید] به ایران اجازه بدهد تا به عمق مرزهای پاکستان و افغانستان نیروهای ایران نفوذ کند چرا که با شرایط به وجود آمده ایران آمادگی و توان ایجاد فضای امنیتی جدید را برای منطقه خود دارد.”

وزیر کشور ایران با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص ربوده شدن پنج سرباز ایرای توسط جیش العدل اعلام کرد: “نیروهای ایرانی جهت مذاکره به پاکستان می‌روند و همچنین اگر پاکستان اقدامی انجام ندهد، ایران حق خود می‌داند که در این زمینه مداخله کند.”

شبکه العربیه روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه فیلمی تازه از پنج سرباز ایرانی که توسط گروه جیش العدل گروگان گرفته شده‌اند، پخش کرده است.

یکی از سربازان در این فیلم کوتاه می‌گوید که آنها همگی در سلامت به سر می‌برند. او از مقام‌های حکومت ایران می‌خواهد که با پذیرفتن تقاضای جیش‌العدل زمینه آزادی آنان را فراهم کنند.

هفته گذشته این گروه بلوچ ایرانی پس از ربودن این سربازان در بیانیه ای اعلام کرد این حمله در جهت حمایت از مردم بلوچ و در اعتراض به مداخله ایران در جنگ سوریه صورت گرفته است.

این گروه خود را حامی مسلمانان سنی مذهب، مردم بلوچ و “ارتش عدالت و برابری” معرفی می کند.

در این میان، “پیر محمد ملازهى” کارشناس مسایل پاکستان معتقد است مشکل امنیتى منطقه سیستان و بلوچستان مسئله اى نیست که پاسخ نظامى داشته باشد، بلکه پاسخ آن سیاسى، و توسعه منطقه است.

وى در گفتگو با شرق پارسی گفت: “این منطقه بسیار عقب افتاده است و براى رفع مشکلات تنها نگاه امنیتى نمى تواند جوابگو باشد .در جامعه اى که فقر تبعیض و مشکلات در آن وجود دارد به شکلى طبیعى گروههایى مى توانند رشد کنند که اهداف خود را از طریق عملیاتى مثل ربودن نیروهاى نظامى یا برخورد و کشتار پیش ببرند.