محمود احمدی نژاد در دانشگاه علم و صنعت

محمود احمدی نژاد در دانشگاه علم و صنعت

محمود احمدی نژاد در واکنش به جنجال انتقال ۱۶ میلیارد تومان به حساب دانشگاه جامع ایرانیان گفت: “من بعدا در این باره سخن خواهم گفت”.

به گزارش خبرگزاریها، رئیس جمهور سابق ایران در حاشیه حضور در دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سخنان مطرح شده درباره انتقال ۱۶ میلیارد تومان به حساب دانشگاه جامع ایرانیان گفت: “دولت دهم پاک است و من در این باره بعدا سخن خواهم گفت.”

واریز ۱۶۰ میلیارد ریال از نهاد ریاست جمهوری در ایران به حساب دانشگاه جامع ایرانیان جهت تامین مخارج این دانشگاه جنجال بزرگی به راه انداخت و با فاش شدن جزییات بیشتر آن، حساسیت های بیشتری را برانگیخت.

بر اساس اخبار، دولت احمدی نژاد در روز برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی در تاریخ ۱۳ مرداد در مجلس شورای اسلامی، یک فقره چک به مبلغ ۱۶۰‌میلیارد ریال از ذی‌حسابی نهاد ریاست‌جمهوری به حساب کوتاه‌مدت بانک ملت به نام دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان واریز کرده است.

به نوشته ایسنا، اوایل شهریور ماه امسال دیوان محاسبات مکلف به پیگیری ماجرای ۱۶۰ میلیارد ریال می‌شود و به همین علت سه نفر از کارشناسان مالی نهاد ریاست جمهوری که از این ماجرا اطلاع داشتند احضار می‌شوند و با همکاری آنها، مشخص می‌شود که این مبلغ با دستور احمدی‌نژاد و حمید رضا بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور سابق ایران از حساب ریاست جمهوری خارج شده است.

سایت الف پیشتر نوشته بود حمیدرضا بقایی زمانی که از پیگیری‌های دیوان مطلع می‌شود با این کارشناسان تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که ما ۱۶ میلیارد تومان را به حساب دولت بر می‌گردانیم ولی تا این لحظه هنوز مبلغی برگردانده نشده است.

از زمان انتشار این خبر، بقایی از مصاحبه با خبرگزاری ها و وبسایت های خبری دیگر از جمله شرق پارسی سر باز زده و تنها با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده است. تلاش های خبرنگار شرق پارسی برای گفتگوی تلفنی با بقایی به نتیجه نرسید.

وی در مصاحبه با فارس از زمان این نقل و انتقال مالی دفاع کرد و گفت: «هیچگونه کار خلاف مقررات و جابه‌جایی مالی اداری و اقلامی، بدون مجوز قانونی در نهاد ریاست جمهوری اتفاق نیفتاده است و تا زمان خداحافظی از این نهاد در سیزدهم مرداد امسال، هیچگونه اقدامی خلاف قانون صورت نگرفته است و تمام انتقالات بر اساس ضوابط قانونی بوده است.»

بقایی افزود: «هر فعالیت مالی، اداری همگی منطبق بر قانون بوده است. منتشر کردن یک سند دلیل بر تخلف نیست. دوستان برای اثبات ادعای خود، تخلف این سند را مطرح کنند.»

در این میان مهندس اکبر ترکان، مشاور عالی روحانی، در گفتگویی با مجله همشهری ماه گفت: «همه این حکم هایی که در این ۴۵ روز زدند را همه ببینند. چه حکم انتصاب فرماندار و بخشدار، چه حکم انتصاب عضویت هیات مدیره در شرکت شستا، چه حکم انتصاب در مقامات بالا و پایین، چه حکم عزل و نصب مسئولان و مدیران.»

ترکان افزود: «تحقیق کنید ببینید در این ۴۵ روز چه کردند؟! به نظر من این ۴۵ روز نمونه کاملی است از آنچه دولت نهم و دهم، در طول این سالها انجام داده است. امیدوارم جناب آقای مهندس جهانگیری این مجموعه ۴۵ روزه را منتشر کنند.»

همچنین ترکان روز شنبه در واکنش به اظهارات بقایی که گفته بود: «عودت ۱۶‌میلیاردتومان داوطلبانه بود، ترکان فکر نکند «کمیسر پلیس» است» به روزنامه «شرق» گفت: مهم استرداد اموال است اگر تاکنون استرداد اموال مربوط به دولت و مناطق آزاد داوطلبانه بوده من تشکر می‌کنم و در خواست دارم باقی این اموال را هم به‌صورت داوطلبانه بازگردانند.

ترکان در ادامه گفت: «‌من کمیسر پلیس نیستم اما پیگیر اموال ملی و نهادهایی که مسوولیت آنها به من واگذار شده هستم و اگر این اموال از راه منطقی و معمول بازگردانده نشود مراجع قضایی حتما به وظیفه خود عمل خواهد کرد اما اگر بازگردانده‌شدن اموال هم به‌صورت داوطلبانه باشد بهتر است.»

منابع آگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران در مرداد ماه گذشته اعلام کردند که محمود احمدی‌نژاد در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجوز تاسیس دانشگاه گرفته است.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، این شورا “به پاس ۸ سال فعالیت احمدی‌نژاد در آن و تشکیل منظم جلسات خود، به درخواست رئیس دولت دهم پاسخ مثبت داده و به اتفاق آرا، جواز تاسیس یک دانشگاه در تهران را به او داده است.”

گفته می‌شود احمدی‌نژاد می‌خواهد بخش مهمی از وقت خود بعد از پایان دوره ریاست جمهوری را به اداره این دانشگاه اختصاص دهد. از قرار معلوم، حوزه اصلی فعالیت این دانشگاه، فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین خواهد بود.

سایت تابناک در تیرماه ۱۳۹۱ نوشته بود: «آنچه روشن است این که احمدی‌نژاد اهل گوشه‌نشینی نیست و با توجه به روحیه خاصی که دارد، بعید است به تدریس در دانشگاهی چون علم و صنعت اکتفا کند. اما شاید وی سخنرانی‌های طولانی مدت و با هیجان خود را در کلاس‌های درس ادامه دهد هرچند معلوم نیست تزهای احمدی‌نژاد در کلاس درس هم‌چون سفرهای استانی‌اش خریدار داشته باشد.»