نمایی از ساختمان بانک مرکزی ایران

نمایی از ساختمان بانک مرکزی ایران

اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی ایران، سیاست جدید دولت برای کاهش نرخ تورم به ۱۳ درصد در سال آینده خورشیدی را اعلام کرد و گفت: «بانک ها در ماه های پایانی سال، اضافه برداشت ها را کنترل کنند.»

کمیجانی با تاکید بر اینکه هدفگذاری ایران برای سال ۱۳۹۴ کنترل تورم در سطح ۱۳ درصد تا ۱۴ درصد است گفت «از دید بانک مرکزی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی برای خروج از رکود مهم است.»

کمیجانی در توضیح ارزیابی سالیانه عملکرد بانک مرکزی ایران گفت: «عملکرد نظام بانکی در این حوزه نسبت به سال گذشته بهبود نسبی داشته و نسبت تسهیلات سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال جاری به ۶۰ درصد رسیده که در مقایسه با ۵۳ درصد سال گذشته ۷ واحد درصد افزایش داشته است؛ بنابراین عملکرد اعتباری شبکه بانکی کشور با الزامات خروج از رکود اقتصادی همخوانی دارد.»

کمیجانی در بخش دیگر سخنان خود وضعیت رشد نقدینگی را اینگونه تشریح کرد: «رشد نقدینگی در مهرماه سال جاری نسبت به مهر سال گذشته به ۲۸٫۷ درصد رسیده که از سطح ۲۳ تا ۲۵ درصد پیش‌ بینی ما کمی فراتر رفته است.»

قائم مقام بانک مرکزی افزود: «حصول اهداف تورمی یاد شده، مستلزم رعایت الزاماتی در حوزه سیاست پولی و کنترل رشد نقدینگی است. بدیهی است در صورت عدم توجه به این الزامات و افزایش رشد نقدینگی از حدود تعیین شده، عملکرد نرخ تورم نیز از اهداف تعیین شده فراتر خواهند رفت.»

تداوم افزایش قیمت ارز در ایران؛ دلار از مرز ۳۵۰۰ تومان گذشت

سیاست های مختصر بانک مرکزی برای کنترل تورم در حالی منتشر می شود که افزایش بهای دلار در بازار آزاد تهران همچنان ادامه دارد و رییس کل بانک مرکزی ایران گفته است، انتشار برخی گزارش به طور موقت بر بازار ارز اثر گذشته ولی ثبات به بازار باز خواهد گشت.

صرافان تهران روز یکشنبه نهم آذرماه هر دلار آمریکا را به قیمت سه هزار و ۵۲۰ تومان می‌فروختند. نرخ هر دلار آمریکا در معاملات بعدازظهر را ۳۵۶۰ تومان گزارش شده است. این بالاترین قیمت دلار آمریکا از زمان روی کارآمدن دولت حسن روحانی در ایران از سال ۱۳۹۲ تاکنون محسوب می‌شود.

طبق این گزارش ها قیمت یورو، واحد پول ۱۸ کشور اروپایی نیز به مرز چهار هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است.

بهای هر دلار امریکا در روندی افزایشی روز شنبه هشتم آذرماه به حدود سه هزار و ۳۹۵ تومان رسیده بود. و در روز یکشبنه بیش از ۱۰۰ تومان افزایش داشته است.

این در حالی است یکشنبه هفته گذشته بهای هر دلار امریکا در بازار آزاد سه هزار و۲۳۶ تومان گزارش شده بود.

در همین زمینه، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران با اشاره به نوسان روزهای اخیر در بازار ارز گفته است: «در شرایط بنیانی بازار ارز و سرمایه ایران، هیچ تغییر خاصی رخ نداده و انتظار ما وضع باثبات در بازار ارز و سرمایه است.»

وزیر اقتصاد ایران تاکید کرده است: «مردم بدانند در شرایطی که عوامل واقعی تغییر نکرده، نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند. کسانی که در این شرایط متأثر از عوامل روانی، رفتار می کنند با زیان مواجه خواهند شد همانطور که در گذشته هم شاهد این وضع بودیم.»