تاسیسات استخراج نفت در کالیفورنیا، آمریکا - عکس از رویترز

تاسیسات استخراج نفت در کالیفورنیا، آمریکا – عکس از رویترز

بعضی تحلیلگران و کارشناسان با توجه به شواهد، پیش بینی کرده اند که بهای نفت خام در بازارهای جهانی در ماه های آینده تا حدود ۴۰ دلار در هر بشکه نیز کاهش خواهد یافت.
خبرگزاری بلومبرگ با پیش بینی سقوط قابل توجه بهای نفت تا حدود ۴۰ دلار اعلام کرده که این کاهش قیمت در حال به وجود آوردن بدترین نوع شرایط اقتصادی برای جهان است.

از سوی دیگر مدیر شرکت نفتی نچرال ریسورس کانادا هم اعلام کرد این امکان وجود دارد که در آینده قیمت جهانی نفت به ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

این سرمایه دار کانادایی تأکید کرد این امکان وجود دارد که همانند سال ۲۰۰۸ که قیمت نفت برای مدتی به ۳۵ دلار در هر بشکه رسید، درآینده شاهد قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلاری هر بشکه نفت باشیم.

مدیر شرکت نفتی کانادایی اعلام کرد تا رسیدن تقاضا به میزان متعادل، تثبیت قیمت نفت در محدوده ۷۰ تا ۷۵ دلار می تواند جایگاه مناسبی باشد.

وی پیش بینی کرد که با توجه به شرایط کنونی پروژه های حفاری کنونی در صنعت نفت ادامه پیدا خواهند کرد اما سرمایه گذاری ها برای اکتشافات و یا آغاز پروژه های نفتی جدید به علت کاهش شدید قیمت نفت، متوقف خواهند شد.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند کاهش قیمت نفت طی ماه های اخیر بدترین افت از زمان سقوط نظام مالی جهان در سال ۲۰۰۸ است و احتمالا همان تاثیرات جهانی افت قیمت ها در سه دهه پیش که منجر به بحران بدهی مکزیک و پایان اتحاد جماهیر شوروی شد را در پی خواهد داشت.

به گفته این تحلیگران با این شرایط، روسیه به عنون بزرگترین تولیدکننده جهان دیگر نمی تواند برای نجات اقتصاد زخم خورده از تحریم های اروپا و آمریکا، بر همان درآمدهای نفتی اتکا کند. ایران که تحت تحریم های مشابهی قرار دارد نیز مجبور است یارانه هایی که به نوعی عایقی برای جمعیت رو به رشد این کشور محسوب می شود را تقلیل دهد. نیجریه که در حال مبارزه با گروه شورشی بوکوحرام است، و ونزوئلا که به واسطه شکست سیاست های اقتصادی و سیاسی خود فلج شده نیز در میان بزرگترین بازندگان تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند که اجازه داد فشار بازار باعث آنچه به اعتقاد برخی کارشناسان نخستین سقوط آزاد نفت در دهه های اخیر خواهد بود، شود.

دانیل یرگین، نایب رییس موسسه مشاور انرژی آی اچ اس در کلرادو و همچنین نویسنده تاریخ نفت که برنده جایزه پولیتزر شد به بلومبرگ گفت: «این یک شوک بزرگ در کاراکاس، یک شوک بزرگ در تهران و یک شوک بزرگ در ابوجا است. تغییراتی در روانشناختی ایجاد شده است. سطح بالاتری از عدم اطمینان را شاهد خواهیم بود.»

همچنین بعضی کارشناسان پیش بینی کرده اند این پیامدهای اقتصادی مسلما در آینده نزدیک به اعتراضات و ناآرامی های سیاسی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای دارای اقتصاد نفتی خواهد شد.

پاول استیونس، پژوهشگر موسسه انرژی «چتم هاوس» در لندن می گوید: «اگر دولت ها نتوانند هزینه دور نگه داشتن جوانان از خیابان ها را تامین کنند، آنها به خیابان ها بر می گردند و ما شاهد شروع اختلالات و ناآرامی های سیاسی خواهیم بود.» وی در ادامه افزود: «اکثریت اعضای اوپک برای توازن بودجه خود به نفت بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیاز دارند. اگر آنها روند کاهش هزینه ها را آغاز کنند، احتمالا مشکلاتی در پی خواهد بود.»

در این میان محمد قاسمی، معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در این زمینه گفته است: اگر همین روند کاهشی قیمت نفت ادامه‌دار باشد پیش‌بینی افزایشی پایداری در آینده نخواهیم داشت، البته پیش‌بینی بدبینانه هم در این خصوص وجود دارد و این پیش‌بینی می‌گوید ممکن است نفت به حدود ۴۰ دلار هم برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نسیم که پرسید بودجه کشور چه میزان نفتی است؟ گفت: سهم نفت در بودجه بر روی کاغذ با فرض اینکه پیش‌بینی درآمدها محقق شود حدود ۴۰ درصد است، اما در عمل این رقم متفاوت است و در واقع نیمی از بودجه وابسته به نفت است.

قیمت نفت دریای برنت به عنوان معیار نفتی تابه حال در سال‌جاری میلادی ۳۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

این در حالی است که تولید نفت در بسیاری نقاط جهان هزینه زیادی دارد و از جمله تولیدکنندگان نفت “شیل” نیز اگر قیمت نفت به بشکه‌ای ۴۰ دلار یا کمتر برسد، سودی نخواهند برد.

آژانس انرژی بین الملل پیش بینی می‌کند که حفاری‌های بیش از حد تولید کنندگان نفت “شیل” منجر به این می‌شود که اوپک به دنبال بیرون راندن آنها از عرصه رقابت باشد و قیمت نفت به بشکه‌ای ۴۲ دلار می‌رسد.