انتخاب ثبات به جای معادله دولت های ائتلافی

طرفداران حزب عدالت و توسعه موفقیت حزب خود را در انتخابات پارلمانی جشن می گیرند – عکس از رویترز

طرفداران حزب عدالت و توسعه موفقیت حزب خود را در انتخابات پارلمانی جشن می گیرند – عکس از رویترز

ترکیه پس از یک دوره ماجراجویی که کمتر از پنج ماه طول کشید، به خانه «حزب عدالت و توسعه» باز گشت. حزب حاکم، که از سال ۲۰۰۲  قدرت را در دست داشت در انتخابات سابق باخت، و اکثریت کرسی های پارلمانی که او را قادر می ساخت دولت تشکیل دهد را از دست داده بود به طوری که در این مدت کشور بدترین بحران های سیاسی، اقتصادی و امنیتی را شاهد بود.

نتایج تقریباً نهایی انتخابات زود هنگام پارلمانی که روز گذشته انجام شد، نشان می دهد که حزب حاکم اکثریت کرسی هایی که برای تشکیل دولت نیاز دارد را به دست آورد. نتایج اولیه از شمارش آرا نشان داد که حزب حاکم نزدیک به ۴۹ درصد از آراء را به دست آورده است که این به معنای پیشرفت بزرگی نسبت به انتخابات قبلی است که در آن ۴۰٫۷ درصد آراء را به دست آورده بود.

و در حالی که اصلی ترین حزب مخالف، حزب  جمهوری خواه خلق، نزدیک به یک نقطه پیشرفت کرد، احزاب « جنبش ملی» و « مردم دموکرات»، با از دست دادن نزدیک به نیمی از کرسی هایی که در انتخابات قبلی به دست آورده بودند، بزرگ ترین بازندگان بودند. اما حزب کردستان، با به دست آوردن نزدیک به ۱۰٫۳ درصد از آراء، یعنی با اختلاف ناچیزی نسبت به ده درصدی که به او اجازه ورود به پارلمان را می دهد، به سختی توانست خود را از حذف کامل نجات دهد.

این ارقام نشان داد که حزب عدالت و توسعه، کردهای محافظه کاری که پیش از انتخابات سابق به طور سنتی به او رأی می دادند را مجدداً به سوی خود کشاند. این حزب ۲٫۷ میلیون رأی دهنده جدید را از سراسر ترکیه به سهم خود افزود، و همچنین آرای جدیدی را از جنبش ملی، که پیش از انتخابات دچار شکاف های بسیاری در خود شده بود را به خود جذب کرد.

به نظر می رسد که ترک ها ثبات سیاسی که در سال های گذشته و در دوران «عدالت و توسعه» وجود داشت را انتخاب کردند، زیرا پنج ماه گذشته قبل از این انتخابات شاهد تحولات منفی بود، به طوری که درگیری مسلحانه با کرد ها بار دیگر از سر گرفته شد، که منجر به کشته شدن نزدیک به هزار نفر شد، و کشور نیز شاهد  کاهش شدید در قدرت پول ملی، و آشفتگی سیاسی بود که در ناتوانی احزاب در تشکیل دولتی ائتلافی نمایان شد.