دیدار بی سابقه با ژنرال سلیمانی در بغداد

ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق

ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق

در طول مدت گذشته، ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق و رهبر ائتلاف ملی، تحرکات  ودیدارهایی با احزاب مختلف و نیروهای سیاسی عراق انجام داد، که هدف این دیدارها، جایگزین کردن و یا تقویت حیدر عبادی نخست وزیر این کشور می باشد.

یک منبع آگاه عراقی که خواست نامش فاش نشود به «الشرق الاوسط» گفت «علاوی یک پیام محرمانه به مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان فرستاد، که محتوای آن پیام این است که امروز کشور (عراق) در بحران امنیتی وسیاسی شدیدی قرار دارد، و این بحران حکومت را در لبه پرتگاه قرار داده است، به طوری که اگر این موضوع از طریق تصمیم گیری جسورانه و مسؤلانه اصلاح نشود، که همانا متوقف کردن العبادی و یا تقویت او می باشد، پیش بینی اینکه آیا عراق قادر خواهد بود تا سال ۲۰۱۷ به مقاومت خود ادامه دهد یا خیر دشوار است».

این منبع آگاه همچنین گفت: «علاوی از مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، و عمار الحکیم، رهبر   شورای عالی اسلامی، در این مورد چراغ سبز دریافت کرده است».

در همین راستا، یک منبع آگاه فاش کرد که یک ماه پیش علاوی با ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دیدار کرد ». اما این منبع نتایج وهدف این دیدار را توضیح نداد، ولیکن اشاره کرد که این اولین دیدار میان علاوی با یک مقام ارشد ایرانی به حجم سلیمانی است که نفوذ گسترده ای در عراق دارد».