رئیس ائتلاف تأکید کرد که با ماندن اسد در دوره انتقالی حتی برای یک لحظه موافقت نمی کنند

خالد خوجه رئیس ائتلاف ملی معارضان سوریه

خالد خوجه رئیس ائتلاف ملی معارضان سوریه

خالد خوجه رئیس ائتلاف ملی معارضان سوریه اعلام کرد بیشترین امتیازاتی که ممکن است معارضان سوریه برای حل و فصل بحران سوریه به کمیته تشکیل حکومت انتقالی ارائه دهند، پذیرش آنچه در نشست «ژنو ۱» آمده بود می باشد. وی هشدار داد که آن چه در بیانیه های نشست وین آمده است، فراتر از چیزی است که در ژنو به آن رسیده بودند.

خوجه در گفتگو با «الشرق الأوسط» تأکید کرد: «حداقل زمینه قابل قبول برای تمامی سوری ها، چارچوب ژنو، یعنی برپایی کمیته حکم انتقالی با تمامی صلاحیت های اجرایی است، و ما کمتر از آن را نمی پذیریم».

وی افزود: «امکان ندارد معارضان سوری با ابقای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در رأس قدرت در مرحله انتقالی حتی برای یک لحظه موافقت کنند. وی به رسمیت شناختن بقای اسد را عفو او از جنایاتی دانست که مرتکب شده است و نمی توان با نگه داشتن او در قدرت، برای جنایاتی که مرتکب شده است به او پاداش داد».

خوجه توضیح داد که کشورهای دوست ملت سوریه، بر خلاف آنچه در این باره شایعه شده است، به هیچ عنوان موضوع ابقای اسد در مرحله انتقالی را نخواهند پذیرفت. خوجه درباره آن چه در بیانیه صادره از نشست «وین ۲» آمده است گفت: «نمی توان با توافق درباره جزئیات اختلاف داشت، در حالی که موضوع حیاتی – یعنی سرنوشت اسد – هنوز هم مورد بحث و اختلاف است و روسیه تا کنون هیچ امتیازاتی درباره آن ارائه نداده است». وی همچنین گفت: «روشن است که روس ها هیچ امتیازی درباره خروج اسد ندارند، هرچند بیش از یک تصریح از جانب روسیه در مورد عدم پایبندی به اسد وجود دارد، که این نشان می دهد ضمانت های لازم از سوی روس ها برای دست کشیدن از اسد هنوز در دسترس نیست».