بازرسان سازمان ملل در سوریه

بازرسان سازمان ملل در سوریه

به گزارش خبرگزاریها، گروه دیگری از بازرسان سازمان ملل خاک سوریه را ترک کردند و انتظار می رود تا اواخر اکتبر نتیجه نهایی بررسی های خود را منتشر کنند.

تیم بازرسان سازمان ملل متحد که چهارشنبه هفته گذشته ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) برای بررسی استفاده سلاح های شیمیایی در سوریه وارد این کشور شده بودند، روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر، بعد از ۶ روز کار، دمشق را ترک کردند.

مارتین نسیرکی سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران نیویورک گفت: این تیم هم اکنون آماده نهایی کردن گزارش های خود است و امیدواریم که نتایج این گزارش ها تا اواخر ماه اکتبر آماده شود.

این تیم در مورد اظهارات مبنی بر استفاده سلاح های شیمایی در درگیری روز ۲۱ اوت سوریه که منجر به کشته شدن یک هزار و ۵۰۰ نفر شد، ۳ گزارش اصلی تهیه کرده است.

به گزارش اسکای نیوز، کارشناسان سازمان ملل قبل از نهایی شدن نتایج، استفاده از گاز عصب ساردین را در درگیری های ماه اوت تایید کرده اند.

از سوی دیگر، رویترز از ورود گروه جدید ۲۰ نفره کارشناسان « سازمان بازدارندگی از به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی» صبح روز سه شنبه اول اکتبر(۹ مهر) به خاک سوریه خبر داد.

هدف از سفر این گروه ۲۰ نفره اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و توافق روسیه و آمریکا مبنی بر نابودی سلاح های شیمیایی سوریه است. بر اساس این توافق نامه بخش مهمی از کار باید تا ماه نوامبر امسال انجام شود و همچنین تمام سلاح های شیمایی سوریه باید تا نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی نابود شوند.

این اولین بار است که به این کارشناسان، ماموریت نابودی زرادخانه سلاح‌های شیمیایی کشوری در میانه جنگ داخلی داده شده است.

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه گفته است هفت انبار سلاح‌های شیمیایی این کشور از مجموع ۱۹ انبار اعلام شده در مناطق جنگی قرار دارند.

همچنین قرار است بخشی از تسلیحات شیمیایی سوریه نیز به خارج از این کشور منتقل و در بیرون از خاک سوریه نابود شوند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه وعده داده که به توافقات میان آمریکا و روسیه برای نابودی سلاح‌های شیمیایی کشورش پایبند خواهد بود. او روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایتالیا گفت که شواهد تاریخی نشان می‌دهد که سوریه به تمامی پیمان‌هایی که آن را امضاء کرده، عمل کرده است.