احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه  - عکس از خبرگزاری فرانسه

احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

واشنگتن روز دوشنبه به ائتلاف ملی سوریه “اجازه گشایش دفتر دیپلماتیک” اعطا کرد؛ این مسئله حمایتی قابل توجه از گروه اصلی مخالفان مورد حمایت غرب محسوب می شود، آن هم در شرایطی که شاخه مسلح این گروه یعنی ارتش آزاد سوریه در مقابل نیروهای اسد در نقاط مختلف این کشور شکست هایی را متحمل شده است.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دفاتر این ائتلاف در واشنگتن و نیویورک به عنوان دفاتر “هیئت های دیپلماتیک خارجی” در نظر گرفته خواهند شد و بدین ترتیب آنها همان وضعیت یک کنسولگری یا سفارتخانه را خواهند داشت.

این اقدام اگر چه تا حدود زیادی نمادین است اما روابط بین کاخ سفید و ائتلاف مخالفان سوریه مستقر در استانبول را رسمی خواهد کرد.

به گفته خانم هارف، وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است در صدد است «در چارچوب تعهد واشنگتن برای تقویت گروه های میانه رو در سوریه و افزایش اقدامات برای کمک به مردمی که در سوریه به کمک نیاز دارند،» بیش از ۲۷ میلیون دلار کمک های “غیرمرگبار” به این گروه مخالف سوریه کمک کند.

وی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «این بدان معنی نیست که آمریکا این شورا را به عنوان دولت سوریه به رسمیت می شناسد …این بازتاب همکاری ما با ائتلاف به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه است.»

این ارتقای وضعیت به اعضای این گروه مخالف سوریه امنیت و امتیازات بانکی می دهد، از جمله جمع آوری پول برای آنها را آسان تر می کند، و معاملات آنها با شهروندان سوری در آمریکا را تسهیل می سازد.

احمد جبرا رئیس ائتلاف ملی سوریه که هم اکنون سرگرم دیدار از آمریکا است، گفت که این ارتقا وضعیت دیپلماتیک “ضربه ای به مشروعیت بشار اسد” است.

وی گفت: «این گامی مهم در جهت سوریه ای جدید، شناسایی آن در سطح جهانی، و رابطه آن با شهروندان سوری در آمریکا است…که سکویی دیپلماتیک را برای پیشبرد منافع مردم سوریه در همه سطوح به ائتلاف می دهد.»

کمک های غیرمرگبار به مخالفان سوریه، کمک های پزشکی، تجهیزات ارتباطی، جیره های غذایی و خودرو را شامل می شود. آخرین محموله کمک های غیرمرگبار، مجموع این حمایت های آمریکا را به ۲۸۶ میلیون دلار می رساند.

خانم هارف گفت: «ما همچنین در حال حاضر سرگرم افزایش محموله های کمک های غیرمرگبار به فرماندهان در ارتش آزاد سوریه به منظور افزایش توان لجستیکی است. و البته ما اذعان می کنیم که آنها برای تغییر وضعیت در محل باید آنچه را لازم دارند داشته باشند.»

نجیب الغضبان نماینده ائتلاف ملی سوریه در واشنگتن در گفتگو با الشرق الاوسط در این باره گفت: «در جریان دیدار الجربا از واشنگتن، مقامات آمریکایی به رهبران مخالفان اطلاع دادند که دولت آمریکا به گردان های میانه روی مخالفان کمک نظامی خواهد کرد.»

الغضبان همچنین گفت که هیئت ائتلاف مخالفان در جریان دیدار از آمریکا خواستار «سلاح های پیشرفته ای مانند سلاح های ضد هوایی و ضد تانک خواهد شد که موازنه نظامی را در محل تغییر خواهد داد.»

ارتش آزاد سوریه در یک سال گذشته شکست هایی را متحمل شده است و طی آنها نیروهای دولت سوریه در مرکز و جنوب سوریه پیشروی هایی کرده اند از جمله بار دیگر کنترل منطقه مرزی سوریه و لبنان و شهر مرکزی حمص را در دست گرفته اند.

مخالفان سوری همچنین از سوی گروه های شورشی اسلامگرا مانند جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام تحت فشار قرار گرفته اند.