وزارت دادگستری آمریکا از بازداشت دو ایرانی به اتهام جاسوسی برای حکومت ایران از جمله زیر نظر گرفتن یک موسسه یهودی و نیز جمع آوری اطلاعات درباره مجاهدین خلق خبر داد.

وزارت دادگستری با صدور بیانیه ای افزود «احمد رضا دوستدار (۳۸ ساله) دارای تابعیت ایرانی – آمریکایی و مجید قربانی (۵۹ ساله) شهروند ایرانی مقیم کالیفرنیا به جاسوسی برای دولت ایران از طریق زیر نظر گرفتن برخی از نهادها متهم شدند. این دو نفر، روز دوشنبه (۹ آگوست) بازداشت شدند».

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز طبق این اتهام نامه، دوستدار در ژوئیه ۲۰۱۷ از ایران به آمریکا سفر کرد تا اطلاعاتی درباره ارگان هایی که حکومت ایران از آنها به عنوان نهادهای دشمن یاد می کند تهیه کند. برخی از نهادهای اسرائیلی و یهودی و گروه مجاهدین خلق از جمله نهادهای یاد شده هستند.

وزارت دادگستری آمریکا افزود «دوستدار در ژوئیه ۲۰۱۷ یک موسسه تندروی یهودی در شیکاگو را زیر نظر گرفته و از اقدامات امنیتی در آنجا عکسبرداری کرده است».

قربانی با شرکت در راهپیمایی اعتراضی هواداران مجاهدین خلق در نیویورک در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ به حکومت کنونی در ایران از شرکت کنندگان در این تجمع عکس گرفته است. دوستدار در ازای عکس هایی که قربانی گرفته بود، به او دو هزار دلار داده است.

وزارت دادگستری یادآور شد «این عکس ها و یادداشت هایی که به خط قربانی درباره شرکت کنندگان در راهپیمایی نوشته شده اند در چمدان قربانی موقع عبور او از فرودگاه آمریکا موقع بازگشت به ایران پیدا شده اند».

این بیانیه افزود “قربانی همچنین در ماه مه در یک گردهمایی وابسته به مجاهدین خلق به نام “گردهمایی آزادی برای حقوق بشر« در واشنگتن شرکت کرده و گویا آنجا از سخنرانان و شرکت کنندگان عکس گرفته است. چند روز بعد، دوستدار با قربانی در مورد چگونگی ارسال مخفیانه این اطلاعات به ایران صحبت کرد».