سعد حریری-رویترز

بیروت- الشرق الاوسط آنلاین

سعد حریری نخست وزیر لبنان روز شنبه (۴ نوامبر) استعفای خود را با انتقاد از دخالت های ایران در منطقه اعلام کرد. او گفت «ایران در گذشته هم به تسلط بر برخی کشورهای عربی افتخار کرده است». او از اینکه جانش در خطر است ابراز نگرانی کرد.
او در سخنرانی تلویزیونی یادآور شد «فضای سیاسی لبنان شبیه روزهای قبل از سوءقصد به شهید رفیق حریری (پدرش) است و او احساس می کنند عده ای برای قتلش نقشه می کشند.»
او خاطر نشان کرد «می خواهم به ایران بگویم که تلاش های آنها برای دخالت در امور امت عرب به جایی نمی رسد و امت ما دوباره همچون گذشته بر می خیزد و همه دست هایی را که با اهداف پلید به سویش دراز شده قطع می کند.»
حریری در ادامه افزود ایران «به هر کجا قدم می گذارد فقط فتنه و تخریب به جای می گذارد و نمونه دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عربی را در لبنان و سوریه و عراق و یمن دیدیم.»
حریری درباره گروه شبه نظامی «حزب الله» گفت «این گروه بازوی ایران نه تنها در لبنان بلکه در همه کشورهای عربی است.»
او افزود «حزب الله متاسفانه در چندین دهه گذشته با قدرت سلاح خود شرایط مورد نظر خودش را بر لبنان تحمل کرده است. حزب الله مدعی است که این سلاح مقاومت است اما سلاح حزب الله به سینه مردم سوریه و یمن و نیز لبنان شلیک می شود.»
حریری در اواخر سال گذشته به پست نخست وزیری لبنان رسید و میشل عون یکی از چهره های متحد «حزب الله» در یک توافق سیاسی میان گروه های گوناگون لبنان رئیس جمهور شد.