دیدار حسن نصر الله دبیر کل “حزب الله” لبنان و محمد عبد السلام سخنگوی شبه نظامیان حوثی انتقاداتی را متوجه “حزب الله” و لبنان و سازمان ملل کرد.

دکتر انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت “چگونه امکان دارد سیاست بی طرفی که لبنان برای برقراری توازن سیاسی و اقتصادی و موقعیت خود در جهان عرب و بین المللی بدان نیاز دارد همسو با دیدار حسن نصر الله و هیات شورشیان حوثی تلقی شود؟ امیدواریم که دولت لبنان پاسخی برای این پرسش داشته باشد.”

این اظهارات مقام اماراتی در حالی مطرح می شود که او پرسش های دیگری نیز درباره اهداف ملاقات حسن نصر الله دبیر کل “حزب الله” و محمد عبد السلام سخنگوی شبه نظامیان حوثی و عضو هیات این گروه کودتاچی در گفتگوهای طرف های یمنی در کویت عنوان کرده است. رسانه های وابسته به گروه حوثی عکس هایی از محمد عبد السلام در گفتگوهای کویت منتشر کردند.

قرقاش در پیام دیگری در توییتر خود نوشت “تنش و نبرد در یمن در اولویت قرار دارد چرا که این موضوع به طور عمده و بنیادین با آینده خلیج عربی و امنیت و ثبات در این منطقه ارتباط دارد و یک مساله فرعی نیست. لبنان در مساله یمن نباید به یک سکوی لجستیکی یا سیاسی به نفع حوثی ها تبدیل شود. چنانچه این مشکل برطرف نشود پیامدهای ناگوار آن افزایش می یابد.”

سفارت یمن در آمریکا گفت سفر هیاتی از حوثی ها و دیدار با حسن نصر الله در لبنان دلیل تازه ای برای اثبات نقش بی ثبات کننده “حزب الله” در یمن است. این سفارتخانه در توییتی نوشت “این سند به اسناد فراوان دیگر درباره نقش و حمایت “حزب الله” از حوثی ها اضافه می شود. هر چند یکی از منابع غربی آگاه به رایزنی و گفتگو بین طرف های یمنی گفت که همه باید توجه خود را بر رایزنی های ژنو معطوف کنند اما تحلیلگران در گفتگو با “الشرق الأوسط” یادآور شدند که ملاقات یاد شده بین نصر الله و عبد السلام دردسر تازه ای برای مارتین گریفیت نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ایجاد می کند. او گفتگوهای طرف های یمنی را در ۶ سپتامبر هدایت می کند.

همدان العلی می گوید “دیگر نه حوثی ها و و نه “حزب الله” از علنی کردن روابطشان ابایی ندارند اما مساله اصلی این است که چطور می توان جلوی حمایت حزب الله از حوثی ها را گرفت. روابط بین دو گروه پدیده تازه و عجیب و غریبی نیست چرا که همه می دانند حزب الله به پشتیبانی ایران از حوثی ها حمایت می کنند و با آنها هماهنگی انجام می دهند. اما حزب الله و ایران نمی توانند به ویژه در حوزه حمایت های سیاسی و رسانه ای چیزی بیشتر از آنچه به حوثی ها اعطا کردند تقدیم کنند.”

تحلیل های گوناگون در جنبه های مختلف قضیه توسط تحلیلگران مطرح شده است. نخست اینکه بازوی سیاسی “حزب الله” در فهرست تروریسم کشورهای منطقه و بازوی نظامی آن در فهرست تروریسم بین المللی قرار دارد. حوثی ها نیز در کشورهای زیادی به عنوان گروه تروریستی شناخته می شود. حالا این سوال مطرح می شود که چطور سازمان ملل با فردی که قرار است در مذاکرات دو هفته دیگر در ژنو حضور یابد و با عوامل تروریستی دیدار علنی و آشکار داشته پای میز مذاکره می نشیند و رفتار عادی با او در پیش می گیرد؟

تحلیل دیگری که مطرح می شود این است که این دیدار با دو هدف انجام شده: تقویت موقعیت محمد عبد السلام در برابر تندروهای حوثی (تحلیلگران می گویند این گروه از دو بخش تندرو و انعطاف پذیر تر تشکیل می شود) چرا که در نگاه برخی تحلیلگران، عبد السلام بیشتر به بخش انعطاف پذیر تمایل دارد. بخش تندرو حاضر به اعطای هیچ امتیازی در ژنو نیستند. این دیدار بیانگر این است که حوثی ها دارای مناسبات بین المللی بوده و بخشی از “ویترین سیاسی” هستند.

تحلیل سوم این است که شبه نظامیان حوثی تنها با زبان زور آشنایی دارند و زبان صلح را نمی فهمند، پس این دیدار فارغ از شکست و فروپاشی حوثی ها در اغلب جبهه های یمن اما به طور غیر مستقیم نشانگر افزایش تنش نظامی است.

عبد الله اسماعیل تحلیلگر سیاسی یمنی می گوید “ملاقات عبد السلام و حسن نصر الله گویای ارتباط آشکار بین پروژه حوثی ها در چارچوب محور ایران است. پیام دیدار این بود که حوثی ها از حمایت ایران برخوردارند و ایران پشتوانه سیاسی آنها است. این مناسبات بر اثر سستی سازمان ملل صورت گرفته است. شبه نظامیان در مسیر گفتگو و البته بدون هیچ فشار و ناراحتی حرکت می کنند که این به موضع سست سازمان ملل در قبال آنها برمی گردد. آنها خیلی راحت به تحرکاتشان ادامه می دهند و با هیچ فشاری روبرو نیستند. آنها یک گروه شورشی هستند که بر سر میز مذاکره می نشینند اما دولت قانونی یمن با فشارهای متعددی برای انجام گفتگوهایی روبروست که شرط موفقیت آن تقریبا صفر است.”