پدرو سانچز آن را «گامی در راستای همدلی» دانست

مادرید: شوقی الریس

تحولات سیاسی اسپانیا در هفته‌های اخیر شاهد آرامش نسبی بود با وجود اینکه جریان چپ‌گرای افراطی در انتخابات محلی اندلس نتیجه شگفت‌آوری را برای اولین بار پس از بازگشت نظام دمکراتیک در این کشور، کسب کرد.
پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا پس از آنکه تصمیم گرفت نشست هیأت دولت را در بارسلونا برگزار کند، رویارویی سیاسی در چندین محور به ویژه رویارویی بی‌ضابطه میان حزب سوسیالیست حاکم و حزب راست افراطی و همچنین بین کاتالانی‌های جدایی‌طلب، به سرعت در حال افزایش است.
افزایش این تنش‌ها، با اولین جلسات مشاوره‌ای که توسط دادگاه عالی اسپانیا جهت بررسی پرونده رهبران جدایی طلبی که از سال گذشته بازداشت و یا فرار کرده‌اند، آغاز شده است همزمان شد، جلساتی که در آن وکلای مدافع خواستار ارجاع پرونده به دادگاه عالی کاتالونیا و خروج آن از دادگاه عالی مرکزی مادرید شدند.
از زمان اعلام خبر برگزاری جلسه هیأت دولت مرکزی در بارسلونا مرکز اقلیم کاتالان که نیمی از نیروهای سیاسی آن خواستار جدایی از مادرید هستند، بارسلونا و برخی شهرهای دیگر این منطقه شاهد تظاهرات جداگانه از سوی گروه‌های افراطی جدایی‌طلب همراه با شورش و سد معابر در اعتراض به آنچه تحریک از سوی دولت مرکزی می‌دانند، روبور شده است.
اقدام اخیر دولت مرکزی درست در چند روز قبل از برگزاری محاکمه مسئولان سابق کاتلان صورت گرفته است.
بسیاری از ناظران معتقدند که این محاکمه مسئولان جدایی‌طلب، با حکم‌های سبکی مواجه خواهند شد و ممکن است در کاهش سطح تنش میان مادرید و بارسلونا کمک شایانی کند.