تحریم های آمریکا و تنگ تر شدن حلقه علیه روسی ها و ثروتمندان کرملین
مسکو: رائد جبر
برای اولین بار پس از رسیدن ولادمیر پوتین به پست ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۰، رسانه های این کشور مشغول ارزیابی ۱۰۰ روز اول دوره جدید وی بر مسند ریاست جمهوری این کشور شدند، به گونه ای که فضای رسانه ها و پارلمان و جمع بزرگی از کارشناسان، روزانه بر روی شبکه های تلوزیون ظاهر شده و مهمترین مسائل خارجی از سوریه و تجاوزگری های جدید آمریکا علیه روسیه گرفته تا پرونده اتمی ایران و کره شمالی و کینه توزی های سیاست انگلیس ضد روسیه را مورد تحلیل و بررسی قرار  می دهند.
به گزارش الشرق الاوسط، از طرفی دیگر وضعیت داخلی این کشور و چالش های اقتصادی و معیشتی به هیچ عنوان قابل بررسی نیست. اعتراضات در خیابان ها افزایش یافته و نارضایتی ها در بین تمام قشرها حتی کسانی که تا چندی پیش جزو همراهان سیاست های پوتین بوده اند، گسترش پیدا کرده است.
این بار کافی بود مسأله اصلاح سیستم بازنشتگی در روسیه همه معادلات را برهم زند و موج انتقادات علیه سیاست های داخلی کرملین را شعله ور و کشور را غرق در تظاهرات و عصیان های مدنی کند، اما برای اولین بار است که این تظاهرات ارتباطی با گروه های مخالف که متهم به وابستگی به غرب هستند، ندارد. نظام با وجود صدور فرامین قوی در برخورد با تظاهرات و منع بررسی این وضعیت در رسانه ها، نتوانست جلوی نارضایتی ها را بگیرد.
از سویی دیگر بعضی از مؤسسه های معتبر یک نظرسنجی درباره محبوبیت پوتین برگزار کردند که نشان می دهد محبوبیت وی در بین مردم به شدت پایین آمده است.
پوتین ۲۰۱۸ و دستورات دردناک
بدون تردید کاهش محبوبیت رییس جمهور روسیه کاملا وابسته به سیاست های اصلاحی در کاهش هزینه های کشور و سازگاری هرچه بیشتر با شرایط جدید تحریم های آمریکایی ها و غربی ها است. و ممکن است این تحریم ها تا مدت های طولانی علیه این کشور پا برجا باشند.
اما مسکو علیرغم اتخاذ شعارهایی همچون «مبارزه با غرب» و «تلاش ها برای شکست روسیه» که صرفا برای مصرف داخلی کاربرد دارند، افکار عمومی را برای تحمل وضعیت کنونی کشور مهیا می کند.
این در حالی است که تحریم های غربی به سازمان ها و مسئولین در داخل کاخ کرملین و همچنین بازرگانان بزرگ اقتصادی نزدیک به پوتین هم سرایت کرده و بخش های نفت و گاز، معدن و سیستم بانکی را نیز مورد هدف قرار داده است.
این تحریم ها به طور مستقیم بر زندگی مردم روسیه تاثیر منفی گذاشته و تمام قیمت ها را همچون سوخت را به شدت افزایش داده است. این شرایط پوتین را مجبور به دست بردن به جیب مردم برای مقابله با کاهش رشد اقتصادی وا داشته است و سیاست های اقتصادی سخت نظیر افزایش مالیات بر درآمد، افزایش سن بازنشستگی برای مردان و زنان و غیره را اتخاذ کرده است.
بررسی افزایش سن بازنشستگی در دوما و اصلاح قانون آن، موجی از اعتراضات مردمی را در خیابان ها به راه انداخت چراکه زندگی ده ها ملیون از روسی ها را دربر می گیرد.
برنامه ریزی برای خلافت
بعضی از مخالفان پوتین می گویند که عزل و نصب های اخیر پوتین در همه وزارتخانه ها و سازمان های مهم امنیتی و سیاسی و اقتصادی کشور با عنوان مبارزه با فساد و مفسدین، چیزی جز برنامه ریزی برای آینده سیاسی خود نیست. وی می داند که این دوره آخرین دوره ریاست جمهوری اوست، پس می کوشد تا افراد خود را در پست های حساس جاگذاری کند و آینده سیاسی خود را تأمین کند.