دولت اوغلو «ملایم بودن» با «تروریسم» را تکذیب می کند

بخشی از درگیری بین معترضان و پلیس ضد شورش در استانبول، در پی انفجار انتحاری در سوروچ – عکس از آسوشیتد پرس

بخشی از درگیری بین معترضان و پلیس ضد شورش در استانبول، در پی انفجار انتحاری در سوروچ – عکس از آسوشیتد پرس

در میان فشارهایی که در پی انفجار انتحاری که در شهر سوروچ در نزدیکی مرز سوریه توسط سازمان داعش به وقوع پیوست، بر دولت ترکیه وارد آمده است، احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اتهامات وارده به کشور خود مبنی بر حمایت از سازمان تروریستی داعش با همه راه های ممکن را به شدت تکذیب کرد.

داود اوغلو تأکید کرد که ترکیه و حکومت های حزب عدالت و توسعه هیچ رابطه مستقیم و یا غیر مستقیمی، در هیچ زمان و با هیچ کدام از سازمان های تروریستی نداشته اند، همچنان که هیچ گونه ملایمت و سهل انگاری در برابر «تروریست ها» نشان نداده اند.

روز گذشته یک منبع ترک به «الشرق الأوسط» گفت، کسی که دو روز پیش عملیات انتحاری در سوروچ را انجام داد، برخلاف گفته شاهدان دختر نبوده بلکه یک پسر بوده است. وی معتقد است که ممکن است این پسر لباس زنانه به تن کرده باشد.

این منبع اشاره کرد که محققان، سر فرد مهاجم را پیدا کردند، و او پسری در آغاز دوره جوانی است. آن ها همچنین یک کارت شناسایی در محل انفجار یافتند که صاحب آن یک فرد ترک به نام علی آلاجوز و از اهالی شهرستان آدیامان است که در دهه دوم زندگی خود است و گمان می رود وی همان فرد انتحاری مهاجم باشد.

تحولات اخیر نشان می دهد که «ماه عسل» بین سازمان داعش و ترکیه به پایان رسیده است، و یا این که به دنبال سخت گیری های اخیر آنکارا در جلوگیری از ورود سیل جنگجویان خارجی به سوریه برای پیوستن به سازمان داعش که ترکیه را «دروازه جهاد» نامیده بود، به پایان خود نزدیک شده است.

در مقابل هم «داعش» دولت ترکیه را تهدید کرد و گفت: «دستگیری برادران مهاجر و بازداشت برادرانمان از شهروندان ترک، و تلاش های اخیر ترکیه برای تحمیل محدودیت هایی بر آزادی رسانه های ما، و همچنین اظهار کردن دشمنی با مسلمانان یکتاپرست» را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.