آغاز کار دولت هادی از امروز در پایتخت موقت عدن… استاندار: ۲۰۰ شورشی را اسیر کردیم

سربازی از نیروهای ائتلاف در حال نگهبانی در مقابل فرودگاه عدن در شامگاه آغاز آتش بس اعلام شده از سوی دولت هادی – عکس از رویترز

سربازی از نیروهای ائتلاف در حال نگهبانی در مقابل فرودگاه عدن در شامگاه آغاز آتش بس اعلام شده از سوی دولت هادی – عکس از رویترز

فرماندهی نیروهای ائتلاف که حامی مشروعیت در یمن هستند، روز گذشته از آغاز «آتش بسی» انسانی از بعد از ظهر امروز خبر دادند که به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت و در راستای پاسخ مثبت ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و تمایل حکومت این کشور در ارسال و توزیع بیشترین مقدار ممکن از کمک های انسانی و پزشکی می باشد. در عین حال فرماندهی ائتلاف اعلام کرد که در صورتی که شبه نظامیان حوثی در طول مدت آتش بس، دست به هر اقدام نظامی بزند، پاسخ آن ها داده خواهد شد.

اعلام آتش بس انسانی در شامگاه از سرگیری فعالیت های رسمی دولت مشروع یمن در وزارت خانه های کلیدی و امنیتی و خدماتی در عدن، پایتخت موقت یمن، پس از آزاد سازی کامل این شهر از شبه نظامیان حوثی و حامیان علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن صورت می گیرد.

از سوی دیگر نایف البکری استاندار یمن در تماسی تلفنی با «الشرق الأوسط» گفت: «وزیرانی که طی مدت گذشته به عدن بازگشتند، برنامه ریزی برای آغاز فعالیت رسمی دولت از عدن را شروع کردند، تا تأسیسات دولتی و اماکن عمومی باز سازی شوند، و ما برای بازگرداندن زندگی مجدد در عدن تلاش می کنیم». وی همچنین فاش کرد که نزدیک به ۲۰۰ نفر از شورشیان را به اسارت گرفته اند.

در همین راستا، مقاومت مردمی روز گذشته پیروزی جدیدی را به دست آورد و موفق شد کنترل شهر صبر، دومین شهر استان لحج و مرکز اداری این استان را به دست گیرد. برخی منابع در لحج به «الشرق الأوسط» گفتند: «مرحله بعدی عملیات «نیزه طلایی»، که هفته گذشته عدن را آزاد کرد، طی ساعت های اندک آتی برای آزاد سازی پادگان نظامی العند در لحج آغاز خواهد شد».