دی میستورا فهرست «ضامنان» کمیته قانون اساسی را امروز در ژنو تحویل می‌گیرد

لندن: ابراهیم حمیدی

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه بعد از ظهر امروز با معاونان وزرای خارجه کشورهای «ضامن» روند آستانه برای دریافت فهرست آنها در ژنو دیدار خواهد داشت.
به گزارش الشرق الاوسط، وی قرار است همچنین بعد از آن در روز سه‌شنبه با وزرای خارجه این کشورها برای اعلام تشکیل کمیته قانون اساسی دیدار کند.
جیمز جفری نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور سوریه و همتایانش در کشورهای گروه کوچک سوریه نیز در خصوص تعامل با هجوم سیاسی سه‌جانبه به رهبری روسیه تصمیم‌گیری خواهند کرد، همان کاری که دی میستورا روز گذشته با آنتونیو گوتریش دبیرکل سازمان ملل در دوحه انجام داد.
در واقع هدف از «هجوم سه‌جانبه» با مشکل مواجه کردن تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن به روند آستانه و سوچی، مقابله با نصیحت‌های واشینگتن به گیر پیدرسون فرستاده جدید سازمان ملل و یافتن راه‌های جدید برای عملیات سیاسی به دور از کمیته قانون اساسی است.
دی میستورا بر اساس نتایج نشست سوچی فهرست دو گروه مدنی، مستقلین و زنان را که شامل ۵۰ نفر بود تشکیل داد و فهرست دولت و معارضان را که هر کدام ۵۰ نفر بود نیز تحویل گرفت اما دمشق، مسکو، تهران و آنکا از موافقت با فهرست وی امتناع کرده و حاضر به قائل شدن نقشی برای سازمان ملل در این موضوع که آن را حاکمیتی دانستند نشدند اما با اعطای نفش پیش‌برنده برای وی در مذاکرات کشورهای ضامن و دولت سوریه در این امر موافقت کردند.
در این میان دمشق همچنان به تصمیم خود برای به دست آوردن یک سوم کمیته و کسب ریاست آن برای اصلاح قانون اساسی سال ۲۰۱۲ با امضای بشار اسد و از طریق کمیته قانون اساسی در پارلمان کنونی اصرار دارد.
به همین دلیل واشینگتن روندی پیشرو اتخاذ کرد که فرستاده سازمان ملل با آن همراه است و شامل شش نکته اساسی است؛ قرار دادن جدول زمانبندی برای تشکیل کمیته به سرپرستی سازمان ملل، تهمت زدن به مسکو در خصوص نقض توافق لاوروف و گوتریش در خصوص مشارکت دی میستورا در کنفرانس سوچی، متحمل کردن مسئولیت عدم تشکیل کمیته به دمشق، اشاره به اینکه هر کمیته‌ای که بر اساس روند ژنو و روش‌های آن تشکیل نشود مشروعیت نخواهد داشت، اشاره به پایان یافتن صلاحیت روند سوچی و آستانه و نصیحت فرستاده جدید سازمان ملل به اتخاذ راه جدید برای عملیات سیاسی در ژنو بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴.
از این رو بعد از اینکه واشینگتن و دی میستورا از آخرین نشست آستانه و رسیدن آن به بن‌بست ابراز ناامیدی کردند، مسکو در شامگاه نشست گروه کوچک سوریه در پایتخت آمریکا، به واشینگتن پیامی در خصوص تأمل و فرصت دادن به ضامنین فرستاد.
به موازات تمدید تقاهمنامه روسیه و ترکیه در خصوص ادلب، نفوذ آنکارا به شمال سوریه، اشاره ارتش ترکیه به عملیات نظامی علیه هم‌پیمانان واشینگتن در شرق رود فرات و سخنان روز گذشته چاووش اوغلو در خصوص قبول تعامل با بشار اسد در صورت برنده شدنش در انتخابات، چرخ سیاسی روسیه با سفر الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به آنکارا و دمشق برای توافق در خصوص فهرست سوم کمیته شروع به حرکت کرد.
بر اساس اطلاعاتی که «الشرق الاوسط» دارد اسامی تمام کسانی که در مذاکرات دور دوم پیرامون گزینه‌های قانون اساسی مشارکت داشتد حذف شده و فهرستی از شخصیت‌هایی تشکیل شد که با دمشق تعامل داشته و در سازمان‌های دولتی مشغول هستند.
کشورهای ضامن روند آستانه بر الگوی ۱۸ نفر از دولت، ۱۲ نفر از معارضان و ۱۰ نفر از مستقلین برای بالا بردن وزنه تصمیم رسمی در اصلاح قانون اساسی جدید به توافق رسیدند.
مسکو و هم‌پیمانانش بر این تصور هستند که فرست به دی میستورا تحویل داده شود تا برای وارد شدن به جزئیات فعالیت کمیته، مرجعیت و سیستم رای‌گیری و ریاست آن، توپ را در زمین سازمان ملل و واشینگتن بیندازند. فرستاده جدید سازمان ملل مسئول نظارت بر آن باشد تا از نتایج روند آستانه خارج نشود، واشینگتن به دنبال راه جدید نباشد و دی میستورا دمشق را در بیستم ماه جاری در نشست شورای امنیت متهم به ایجاد خلل و ولادیمیر پویتن را متهم به عدم وفاداری به بیانیه کنفرانس روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان در اواخر اکتوبر گذشته نکند.
«هجوم سه‌جانبه» گوتریش را در برابر دو راهی قرار می‌دهد؛ یا اینکه این پیشنهاد را با وضع شرط‌های معقول برای بهبود آن بپذیرد یا مسکو را مجبور به پیروی از واشینگتن کند بطوریکه واشینگتن را وادار به قبول آن با کراهت کند تا جایگزین‌های سیاسی برای تصمیمات مسکو و آنکارا بیابد. همین‌طور هیئت مذاکرات سوریه را در برابر دو تصمیم قرار می‌دهد: موافقت با وضع سیاسی جدید یا تقسیم شدن به موافقان یا معارضان موضع آنکارا.