هم زمان با مذاکرات برای رسیدن به توافق جهت پایان دادن به مسائل مورد اختلاف

حوزه نفتی الوفره

حوزه نفتی الوفره

پیش بینی می شود که بحران توقف تولید حوزه های نفتی مشترک الوفره، که در منطقه بی طرف بین کویت و عربستان سعودی قرار دارد، طولانی شود. به خصوص پس از صدور تفاهم نامه ای از سوی دو شرکت مسؤل تولید در آن جا، که از «کارمندان غیر ضروری» خواسته شده است از اول آگوست (مرداد) آینده به مرخصی بروند.

این تفاهم نامه، که «الشرق الأوسط» روز گذشته آن را به دست آورد، دارای امضای طرف عربستانی، به نمایندگی شرکت عربی سعودی شورون، و طرف کویتی به نمایندگی شرکت نفت خلیج کویت است و برای توجیه عملیات مشترک الوفره صادر شده است که مالکیت آن به طور مساوی بین دو طرف است و مدیریت حوزه زمینی الوفره و حوزه های دیگر وابسته به آن را به عهده دارد.

در این تفاهم نامه آمده است که اگر تولید تا پایان ماه آگوست (مرداد) آینده از سر گرفته نشود، شرکت مشترک الوفره، به کارمندان «مرخصی نامحدود» می دهد. بنا بر گفته این تفاهم نامه این کار با هدف کاهش هزینه ها صورت می گیرد که به علت پایین آمدن میزان تولید نفت است.

کویت و عربستان سعودی دو کمیته برای بررسی راه های از سرگیری تولید در منطقه بی طرف تشکیل داده بودند که شاهزاده عبد العزیز بن سلمان معاون وزیر نفت عربستان سعودی و شیخ محمد العبد الله الصباح از جانب کویت ریاست این کمیته ها را به عهده داشتند.

تولید حوزه نفتی الوفره از ماه می گذشته (اردیبهشت ماه) به علت اختلافات پیش آمده بین دو طرف متوقف شد.

به نظر می رسد که شرکای حوزه نفتی مشترک الوفره می خواهند برای هر گونه سناریوی احتمالی آماده شوند. هر چند مذاکرات برای حل بحران و رسیدن به توافق درباره از سرگیری تولید الخفجی و اشتغال مجدد شرکت شورون در کویت برای باز تولید حوزه الوفره همچنان ادامه دارد.