نیروهای امنیتی لبنان محل حادثه را بازرسی می کنند

نیروهای امنیتی لبنان محل حادثه را بازرسی می کنند

انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یکی از پایگاه های حزب‌الله در شرق لبنان چندین کشته و مجروح بر جا گذاشت. مقامات امنیتی این کشور اعلام کردند این انفجار بامداد امروز سه‌شنبه (۱۷ دسامبر) رخ داده است.

خبرگزاری ملی لبنان (NNA) گزارش داده که بمبگذار خودروی هدف را یک و نیم کیلومتری پایگاه حزب الله از طریق کنترل از راه دور منفجر کرد.

یک مقام امنیتی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت این انفجار حدود ساعت ۴ بامداد امروز رخ داد.

در این انفجار شماری از اعضای حزب الله و چندین غیرنظامی کشته شدند. اما تا کنون آماری از تعداد کشته ها و زخمی های این حادثه اعلام نشد. ماموران انتظامی لبنان و شبه‌نظامیان حزب‌الله پس از انفجار به سرعت به محل حادثه اعزام شده‌اند.

این چندمین بار در ماه‌های اخیر است که مواضع و پایگاه های حزب‌الله مورد حملات تروریستی قرار می‌گیرند و گفته می شود به نوعی حمله تلافی جویانه در پاسخ به حمایت حزب الله از دولت بشار اسد است.

شبه‌نظامیان حزب‌الله قصد متوقف کردن این خودرو را در گذرگاهی داشتند. اعضای حزب الله پس از مواجهه با مقاومت راننده به سوی خودرو شلیک کردند. در این زمان راننده به صورت انتحاری خود و خودرو را منفجر کرد.

ساکنان منطقه بعلبک صدای انفجار شدید و تیراندازی را تایید کرده و به خبرنگاران گفتند که آژیر آمبولانس و خودروهای نیروهای امدادی مدت‌ها در محل حادثه شنیده می‌شده است.

عملیات های تروریستی در لبنان

اوایل ماه جاری، وقوع دو انفجار شدید در منطقه بئر حسن بیروت و در نزدیکی سفارت ایران در این کشور دهها کشته و مجروح به جا گذاشته بود و رایزن فرهنگی ایران در بیروت نیز در این حادثه کشته شد.

گردان “عبدالله عزام” وابسته به القاعده مسئولیت انفجارها در سفارت ایران را برعهده گرفت. گفته مى شود این گروه که در سال ٢٠٠٩ تاسیس شده، شعبه اى از القاعده عراق محسوب مى شود. رهبر این گروه هشدار داده که حملات در لبنان تا زمانی که ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکرده ادامه خواهد داشت. ایران حضور نیروهای خود در سوریه را رد می کند.

به نظر مى رسد که مهمترین عامل تشدید تنش هاى طایفه اى در لبنان حضور حزب الله لبنان در سوریه است و این در حالى است که سید حسن نصر الله بر ادامه حمایت خود از بشار اسد تاکید دارد.