اوپک برای ارزیابی کاهش تولید نفت ونزوئلا جلسه می گیرد

لندن: الشرق الأوسط

خالد الفالح وزیر انرژی سعودی روز گذشته عنوان کرد بحران ونزوئلا روی ثبات بازار نفت تأثیر خواهد گذاشت.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در حاشیهٔ یک همایش سرمایه‌گذاری صنعتی در ریاض ضمن اشاره به تأثیر بحران ونزوئلا در بازار نفت گفت: وضعیت سیاسی این کشور را رصد می‌کنیم و احتمال دارد تحولات بر تعادل بازار تأثیر بگذارد.
خالد الفالح افزود اوپک در ماه‌های آینده تشکیل جلسه خواهد داد تا اثر این کاهش تولید را بر روی قیمت‌ها ارزیابی کند. ما در ماه مارس تشکیل جلسه می‌دهیم، در ماه‌های آوریل نیز نشست وزارتی خواهیم داشت و در ژوئن نیز جلسه‌ای تشکیل می‌شود.
وی ادامه داد هنوز زود است که بگوییم توافق بر سر کاهش تولید، تمدید خواهد شد یا خیر اما مهم‌تر آن است که مطمئن شویم به دورهٔ کنونی تعهدی وجود دارد.
گفتنی است ونزوئلا شاهد یکی از خطرناک‌ترین بحران‌های سیاسی در تاریخ خود است و نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور آن آمریکا را متهم به تشویق خوان گایدو معارض راست‌گرا می‌کند که خود را رئیس نیابتی برای اجرای کودتا اعلام کرد.
از سوی دیگر ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را دارد و عضو سازمان «اوپک» است اما تولید نفت خام در آن طی ماه‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته‌است و از بیش از دو میلیون بشکه در روز به حدود ۱٫۴ میلیون بشکه در روز رسیده‌است.
بازرهای نفت جهان نیز در ماه‌های گذشته در اثر توافق کشورهای عضو اوپک و شرکای آن همچون روسیه برای کاهش مجدد تولید از ابتدای ژانویه به مدت ۶ ماه، شاهد تحولات بسیاری بود که هدف از آن تلاش برای افزایش نرخ نفت است که به دلیل بالا بودن تولید کاهش یافت.