تنش در پی اظهارات یکی از رهبران حزب بارزانی درباره قباد طالبانی

اربیل: احسان عزیز

دو حزب حاکم در کردستان عراق یعنی حزب دموکرات و حزب اتحاد ملی بار دیگر در برگزاری نشست سران مشترک با شکست روبرو شدند و نشستی که قرار بود روز گذشته برگزار شود چند دقیقه قبل از انجام و بنا به درخواست رهبری حزب اتحاد ملی، به تاریخی نامعلوم موکول شد.
به گزارش الشرق الاوسط، این امر به وضوح نشان می‌دهد که رهبران دو حزب نتوانستند در زمینه قضایایی که باید در نشست حل و فصل می‌شد به نتیجه برسند.
مهمترین مواردی که قرار بود در این نشست مورد بحث قرار بگیرند عبارتند از: برنامه‌ریزی برای دولت آینده کردستان که تقریبا ۴ ماه است با مشکل مواجه شده، پرونده فرماندار کرکوک که یک معضل به‌شمار می‌رود و تلاش‌های احزاب برای تشکیل دولت را دچار مشکل کرده است.
اظهارات دو روز گذشته فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات در گفتگو با رادیو کردی صدای آمریکا فضای پرتنش و متشنجی را در روابط دوجانبه بین این احزاب به وجود آورد.
وی در این مصاحبه گفته است: «حزب ما نیمی از قباد طالبانی رئیس دولت کردستان و یکی از رهبران حزب اتحاد و پسر جلال طالبانی مؤسس این حزب را در اختیار داریم».
قباد طالبانی نیز در بیانیه‌ای شدیداللحن گفت: «من فقط به حزب خود تعلق دارم و هیچ ارتباط و تعلقی به حزب دموکرات ندارم و فقط به اصول حزب خود پایبندم».
دفتر میرانی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدف میرانی از این گفته‌ها این بود که طالبانی و نیجرفان بارزانی به همه ملت کردستان تعلق دارند و هیچ منظور دیگری نداشت».
به گزارش منبعی از رهبران حزب اتحاد ملی دلیل لغو نشست دوجانبه این اظهارات بوده و حزب اتحاد ملی جلسات دوجانبه با اتحاد دموکرات را به عذرخواهی رسمی دفتر سیاسی این حزب منوط دانست.