الجزایر: بوعلام غمراسه

فرماندهی ارتش الجزایر در هشداری جدی و شدیداللحن به افسران بازنشسته ارتش که مطالبی در رسانه‌های این کشور منتشر کرده بودند، در خصوص ارتباط ارتش با سیاست و احتمال مخالفت با ادامه کار عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور این کشور در میان اوضاع نامعلوم سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری، هشدار داد. ۴ ماه تا برگزاری انتخابات باقی مانده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، وزارت دفاع روز گذشته در سایت رسمی خود در پیامی به گروهی از افسران ارشد بازنشسته که مخالف موضع احمد قاید صالح رئیس ستاد ارتش در خصوص ادامه کار رئیس‌جمهور هستند، هشدار داد.
این پیام افرادی که مستقیماً نام آنها ذکر نشده را مورد هجوم قرار داد و گفت: «این اشخاص هیچ توجهی به اصل محافظه‌کاری ندارند، افراد نظامی به صورت قانونی ملزم به رعایت این قانون هستند و در صورت عدم رعایت آن مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. آنها برای انتقام‌جویی وارد سیاست شده و هیچ احترامی برای ارزش‌های اخلاقی قائل نیستند».
به نظر می‌رسد این پیام خطاب به علی لغدیری، سرلشکر بازنشسته الجزایری است که هفته گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی زبان «الوطن» از قاید صالح خواست دنباله رو ماجراجویانی که خواستار ادامه حکومت بوتفلیقه هستند، نباشد.
این پیام ارتش، پاسخ شخصی صالح به لغدیری است که در آن از حمایت کامل خود و ارتش از بوتفلیقه خبر می‌دهد.
گفتنی است براساس قانون الجزائر و اصل محافظه‌کاری نظامیان، هریک از نظامیان شاغل و بازنشسته در صورت عدول از این اصل و دخالت در امور سیاسی محاکمه و به حبس محکوم خواهند شد.
وزارت دفاع این کشور نیز سخنان افراد نظامی در خصوص سیاست و انتخابات را یک انحراف جدی و خطرناک و نشان‌دهنده ناآگاهی و جاه‌طلبی کورکورانه دانست و گفت: «ارتش ملی به رویکرد و وظیفه خود در راستای قانون اساسی و احترام به آن آگاه است و به درس‌های ارائه شده از سوی افرادی که هیچ نقشی جز اداره محافل تحت کنترل خود ندارند، نیازی ندارد».