در راستای آماده‌سازی برای عملیات فرات؛ ترکیه تجهیزات نظامی خود را تقویت می‌کند

آنکارا: سعید عبدالرازق

ترکیه طی ساعات گذشته برای آمادگی جهت جنگ به شرق فرات به تقویت نظامی مناطق مرزی سوریه پرداخت که در اطراف شهر منبج و در ۳۰ کیلومتری مرزها است.
به گزارش الشرق الاوسط، ترکیه در واقع نیروهای خود را به نیروهای گروهک‌های ارتش ملی که متشکل از گروهک‌های مسلح هم‌پیمان آن است ملحق کرد و وسایل جنگی خود را به آنجا فرستاد.
روز گذشته (یکشنبه) تجهیزات جنگی جدیدی به شهر ماردین در شرق ترکیه رسید و این کاروان نظامی به سمت شهر مرزی نصیبین در سوریه به راه افتاد.
ارتش ترکیه همچنین ۵۰ کامینون توپ و تانک به دو شهر مرزی خود اورفا و غزی عینتاب فرستاد.
پیش از این نیز آنکارا در روز شنبه تجهیزات نظامی به شهر کلیس فرستاده بود که شامل وسایل نقلیه نظامی، وسایل نقلیه زرهی و کامیون‌های بارگیری شده با تجهیزات بود.
در این میان اخباری مبنی بر هجوم نیروهای «درع الفرات» گروهک‌های هم‌پیمان ترکیه به پایگاه‌های یگان‌های حمایت از خلق کُرد در روستای المحسنلی در شمال منبج منتشر شد. این نیروها با سلاح سبک و سنگین این یگان‌ها را مورد حمله خود قرار دادند.
از سوی دیگر یک کاروان نظامی پیرو نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا روز گذشته به سمت پایگاه «عون الدادات» در شمال منبج روانه شد.
دو هلیکوپتر آمریکایی نیز این کاروان نظامی را همراهی کرد اما دلایل رفتن آنها به این منطقه مشخص نیست.
در این میان، آمریکا به دستور ترامپ برای خروج نیروهای خود طی ۱۰۰ روز از سوریه، شروع به تخلیه سربازخانه‌ها و انبارهای خود در شمال سوریه کرد اما در مناطقی نزدیک منتشر شدند که در خطوط مقابله با نیروهای معارض سوریه هم‌پیمان ترکیه هستند.
یک منبع نظامی در شورای نظامی منبج به رویترز گفت که مذاکرات با دولت سوریه منجر به توافقی برای منع اشغال منبج توسط ترکیه شد.
این منبع اضافه کرد که انتشار نیروهای ارتش در حال حاضر در منطقه جزئی است.
وی اشاره کرد افزایش عملیات انتشار در این منطقه با در نظر گرفتن حضور آمریکا خواهد بود.
مرکز دیده‌بان حقوق بشر نیز روز گذشته خبرهایی که راجع به تقدیم سد تشرین توسط نیروهای دموکراتیک سوریه به نیروهای رژیم سوریه بود را رد کرد.
این مرکز همچنین تأکید کرد منطقه نزدیک سد صبح روز گذشته شاهد خروج یک دسته از نیروهای دموکراتیک سوریه بود.
براساس اظهارات این مرکز نیروهای ترکیه و گروهک‌های هم‌پیمان آن جبهه منبج را به سه بخش اصلی تقسیم کردند؛ بخش اول از منطقه سکریه تا منطقه سد است و مبارزان گروه الحمزات آن را تحت کنترل دارند، بخش دوم منطقه العریمه و گذرگاه منبج است که سلطان مراد آن را رهبری می‌کند و بخش شمال شرقی را که از روستای قیراطیه تا منطقه سد است را نیروهای احرار الشرقیه رهبری می‌کند.