مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران - عکس از تسنیم

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران – عکس از تسنیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است سفر مقامات ایرانی به عربستان سعودی در دستور کار و در حال برنامه ریزی است.

به گزارش خبرگزاری ها، مرضیه افخم، روز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره دعوت ریاض از وزیر خارجه ایران برای سفر رسمی به عربستان سعودی گفت: «بر اساس دعوت شفاهی به عمل آمده و پیرو ابتکار عمل ایران برای تقویت ارتباطات در حوزه خلیج فارس و منطقه سفر مقامات ایرانی به عربستان سعودی در دستور کار است و برنامه‌ریزی‌ها برای تنظیم مقدمات این سفرها در زمان‌بندی مناسب خود ادامه دارد.»

وی افزود: «ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند. قطعا تعاملات و تبادلات و افزایش گفت‌وگوها میان دو کشور تاثیرات مهمی علاوه بر حوزه‌های دو جانبه بر حوزه‌های منطقه‌ای خواهد داشت و امیدواریم آثار همکاری‌ها و گفت‌وگو‌ها موجب همگرایی ملت‌های منطقه شود و هم باعث حل موضوعات منطقه‌ای شود.»

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی هفته پیش اعلام کرد از همتای ایرانی اش برای سفر به ریاض دعوت کرده است.

وی افزود: عربستان سعودی آماده است هر وقت که آقای ظریف مناسب می داند، از وی استقبال کند.

‫وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین آمادگی کشورش را برای مذاکره با ایران اظهار داشت و ابراز امیدواری کرد که ایران در ثبات منطقه نقش داشته باشد و بخشی از مشکل دخالت در امور داخلی کشورها نباشد.

سعود الفیصل تاکید کرد: «ایران، همسایه ماست و دارای روابط با این کشور هستیم و با ایرانی ها گفتگو می کنیم. امیدواریم همه اختلافات میان دو کشور پایان یابد.»

در این میان، خبرگزاری ایرنا در گزارشی در روز چهارشنبه، ٢۴ اردیبهشت به نقل از حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه نوشت که “دعوتی کتبی هنوز دریافت نشده اما برنامه دیدار وزرای خارجه دو کشور در دستور کار جمهوری اسلامی است.” وی گفته است “ما از مذاکره و ملاقات برای کمک به حل مشکلات منطقه، رفع سوء‌تفاهمات و توسعه بیشتر مناسبات دوجانبه استقبال می‌کنیم.”

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران با بیان اینکه گسترش روابط با کشورهای همسایه از برنامه های دولت این کشور است، گفت: «باتوجه به این که عربستان، همسایه ای است که به حسن همجواری و تحکیم روابط با آن به نفع منطقه خواهد بود، اراده دولت در این است که رابطه با عربستان در جهت تامین منافع هر دو کشور گسترش یابد.»

به گزارش ایرنا، آقای نوبخت روز چهارشنبه هفته گذشته پس از جلسه هیات دولت ایران این مطلب را در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره دعوت عربستان از وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور، بیان کرد.

صباح زنگنه، کارشناس حوزه کشورهای عربی، در گفتگو با شرق پارسی در این باره گفت:
«باید به این نکته توجه کنیم که ایران و عربستان سعودی دو قدرت تاثیر گذار و بزرگ در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه هستند. پس بنابر اصول دیپلماسی این دو قدرت منطقه‌ ای به ذات با هم رقیب هستند و این یک واقعیت دیپلماسی و سیاست خارجه است. اما با توجه به تحولاتی که در خود عربستان به وجود آمده، زمینه ها برای روابط دوستانه و در عین حال رقابت منطقه‌ ای همچنان برقرار است. ریاض باید قبول کند که رقابت میان ایران و عربستان یک امر طبیعی دیپلماتیک است و نباید روابط دوستانه تبدیل به رفتار خصمانه شود.»

به گفته این کارشناس حوزه کشورهای عربی در ایران، «دو کشور می توانند با گفت و گوهای موثر مشکلات خود را در حوزه مباحث تروریستی و فرقه ای حل و فصل کنند و من بر این باورم که رفتار دیپلماتیک آل سعود در قبال ایران به آرامی تغییر پیدا کرده است و به زودی ما شاهد دوران دیگری از روابط سیاسی این دو کشور خواهیم بود.»

در صورت انجام سفر محمد جواد ظریف به عربستان سعودی، این نخستین سفر یک وزیر خارجه ایران به ریاض پس از ۶ سال محسوب خواهد شد.

آخرین بار منوچهر متکی وزیر خارجه سابق ایران در اسفند ۱۳۸۷ به ریاض سفر کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از ابتدای آغاز به کار خود در تابستان گذشته، بارها بازسازی روابط با عربستان سعودی را از اولویت های خود ذکر کرده است.

آقای روحانی اسفند ماه گذشته در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی، به جایگاه ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی‌تردید می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»

امیر کویت به تهران می رود

از سوی دیگر به گزارش مهر، مرضیه افخم روز سه شنبه همچنین درباره سفر امیر کویت به ایران با اشاره به اینکه این سفر ۱۰ و ۱۱ خردادماه انجام می شود بیان کرد: سفر امیر کویت به ایران به دعوت آقای روحانی است.

وی با بیان این که گفتگوهای رسمی در سطوح عالی در جریان است گفت: گروه های کارشناسی در حال تنظیم اسناد و توافقات هستند و به محض این که گروه کارشناسی کار خود را به نتیجه برساند نسبت به آن اطلاع رسانی می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: گفتگوها زمینه همکاری ها و پیشرفت را فراهم می کند و فکر می کنیم این سفر فصل جدیدی در روابط ایران و کویت ایجاد کند.