بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران - عکس از ایرنا

بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران – عکس از ایرنا

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفته است رایزنی ها بین تهران و بانک جهانی برای دریافت تسهیلات جدید از این نهاد پس از چهار یا پنج سال آغاز شده است.

بهروز علیشیری روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت که در ۵ یا ۶ ماه گذشته دو گروه از بانک جهانی برای انجام رایزنی در حوزه فنی و مشاوره ای به ایران سفر کرده اند و برنامه کاری نیز در این زمینه تدوین شده است.

وی افزود: با وجودی که ایران در چند سال گذشته نتوانسته از بانک جهانی تسهیلات جدیدی دریافت کند و تاکنون علل آن از سوی مسئولان این بانک اعلام نشده اما غیرمستقیم احساس می شود که این امر به دلیل وجود تحریم ها بوده است.

به گفته این مقام اقتصادی ایران، براساس مذاکرات انجام شده با بانک جهانی طی ماه های اخیر بالاخره این بانک توانست مجوز لازم را از خزانه داری آمریکا برای تسویه حساب بدهی ایران دریافت کند و براین اساس بدهی ایران با بانک جهانی تسویه شده و بنابر این از طریق این خط اعتباری تعیین شده ایران می تواند از بانک جهانی تسهیلات بگیرد.

علیشیری تصریح کرد که کشورش هم اکنون نه تنها بدهی به بانک جهانی ندارد بلکه اقساط ۶ ماه آینده خود را نیز پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات با هدف افزایش ایمنی جاده های ایران، مقابله با آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها، احیای دریاچه ارومیه و مبارزه با شیوع امراض صعب العلاج (سرطان) از جمله طرح های مورد بررسی از سوی هیئت بانک جهانی در ایران است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است که بانک جهانی در گذشته تسهیلاتی را برای سیستم فاضلاب شهرهای شمالی کشور، شهر زلزله زده رودبار و سایر طرح های توسعه ای به ایران اعطا کرده است.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که بانک جهانی پیشتر ایران را به “بدحسابی” متهم کرده بود.

بانک جهانی تیر ماه گذشته اعلام کرده بود که ایران ۶ ماهی است که بدهی های خود را پرداخت نکرده و به این ترتیب پس از زیمبابوه دومین کشوری است که به این موسسه مالی بدهی دارد.

بانک جهانی در سال های ۱۹۹۰ برای برنامه های توسعه ای به ایران وام های کم بهره داد اما بد حسابی ایران و همچنین تحریم هایی بین المللی موجب شده بود که همزمان با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، ایران نیز از وام های این بانک بی نصیب بماند.

این در حالی است که در مهرماه سال ۹۰ ، سید شمس الدین حسینی، نماینده وقت ایران در بانک جهانی از اینکه این موسسه مالی حقوق مردم ایران را نادیده می گیرد و به ایران وام پرداخت نمی کند، گلایه کرده و آنرا انحصار آمریکا بر مدیریت بانک جهانی توصیف کرده بود. این درحالی است که طبق قوانین، بانک جهانی نمی تواند به کشورهایی که بیش از حد بدهکار شده اند، دوباره وام کم بهره بدهد.

در هر حال، با روی کار آمدن حسن روحانی در ایران، این کشور پرداخت بدهی هایش را به بانک جهانی از سر گرفت.

خبرگزاری رویترز مهرماه گذشته در تحلیلی نوشت که ازسرگیری پرداخت اقساط وام ایران به بانک جهانی بی تاثیر از مذاکرات تازه ایران و غرب نیست.