استقبال کُردها از مذاکره با رژیم سوریه

آماده باش همراه با احتیاط در مناطق تماس و خط آتش در شمال سوریه

قامشلی (سوریه): کمال شیخو

بعد از گذشت ۵ هفته از اعلام خروج نیروهای آمریکایی توسط دونالد ترامپ، گروه های سوریه با احتیاط و پرهیز در آماده باش به سر می برند و پیگیر اوضاع مناطق تماس با ترویست ها و خط آتش هستند.
به گزارش الشرق الاوسط، همزمان با استقبال وزارت خارجهٔ سوریه از مذاکره با کُردها، حکومت خودمختار کُرد شمال شرقی سوریه به حالت آماده باش درآمد تا راهکارهایی با واشنگتن، مسکو و پاریس برای ایجاد راه‌حلی در جهت پر کردن جای خالی نیروهای آمریکا پس از خروج پیدا کند.
نمایندگان شورهای ملی کُرد نیز در ابتدای ماه جاری جلسات فشرده‌ای با رئیس اقلیم کردستان عراق داشت و از نظرات مسعود بارزانی رئیس سابق آن نیز بهره‌مند شد.
شاهوز حسن رئیس حزب اتحاد دموکراتیک نیز از آمادگی حکومت خودمختار برای مذاکره با رژیم سوریه خبر داد و گفت: گفتمان ما بر اساس مذاکره پیرامون تصویب قانون اساسی خواهد بود که شامل حقوق تمام اقلیت‌ها باشد.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد بهای این گفتمان اصول ملی و دموکراسی ما نخواهد بود.
وی اصرار دولت خودمختار برای مذاکره بدون قید و شرط را ایجاد حد برای تنشی دانست که در حال وارد شدن سال نهم‌اش است.
وی اظهار کرد: هرگونه مذاکره باید با تضمین‌های بین‌المللی همراه باشد و در خصوص طرح راهی برای شروع مذاکرات در جهت یافتن راه‌حلی جامع سخن خواهیم گفت.
شاهوز حسن عنوان کرد شورای دموکراتیک سوریه از گشایش خود نسبت به هرگونه عملیات گفتمانی با دمشق خبر داد با این شرط که این عملیات مذاکره‌ای واقعی باشد که منجر به ایجاد راه‌حل سیاسی جامعی شود که آرزوها و امیدهای همهٔ ملتمان با تمام اقلیت‌هایش را در بر بگیرد.
وی ضمن اشاره به نقش روسیه در عملیات مذاکره گفت: امیدواریم روسیه به حکم تأثیری که در سوریه دارد نقش میانجیگر و ضامن را در روند مذاکرات بازی کند.
گفتنی است علیرغم اصرار کُردها به حکومت خودمختار اما نیروهای آنها در طول ۸ سال تنش تا حدود زیادی از جنگ با رژیم سوریه پرهیز کردند و حتی بعضی اوقات با برخی دشمن‌های مشترک همچون داعش جنگیدند.
محمد اسماعیل عضو شورای ریاستی مجلس کُردها تأکید کرد که حزب اتحاد دموکراتیک به صورت جداگانه با روسیه برای میانجیگری با رژیم سوریه مذاکره کرد.
وی عنوان کرد حزب تلاش می‌کند تا به هرقیمتی باقی بماند اما رژیم هیچ انعطافی از خود در برابر ملت کُرد و دیگر اقلیت‌ها نشان نمی‌دهد.
وی اظهار کرد تا کنون تمام تلاش‌ها با رژیم سوریه نشان داده‌است که آنها خواهان بازگشت اوضاع به دورهٔ پیش از سال ۲۰۱۱ هستند گویی که از همان اول هم چیزی نبوده‌است در حالیکه این موضوعی غیر واقعی است.
وی در خصوص نگرانی ترکیه درباهٔ حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در مرزهای جنوبی‌اش با سوریه گفت: ترکیه نقش مؤثری در سوریه دارد و به حزب اجازه ادامه فعالیت را نمی‌دهد. مشکلاتی داخلی با حزب کارگر کردستان نیز دارد که به حزب دموکراتیک نیز سرایت کرده‌است.
وی با اشاره به اینکه ترکیه بدون هماهنگی با آمریکا توانایی مداخله را ندارد عنوان کرد باید راه خروجی از طریق جایگزین‌هایی غیر از راه حل نظامی که همه اطراف بر آن متق باشند، وجود داشته باشد که تر و خشک با هم نسوزند.