اردوغان عملیات را به شدت محکوم می کند و خواستار مبارزه بین المللی با تروریسم می شود

شهروندان ترک در حال فرار از منطقه انفجار در فرودگاه استانبول (رویترز) – امدادگران در حال امداد رسانی به یکی از مجروحان (خبرگزاری فرانسه)

شهروندان ترک در حال فرار از منطقه انفجار در فرودگاه استانبول (رویترز) – امدادگران در حال امداد رسانی به یکی از مجروحان (خبرگزاری فرانسه)

دهها نفر در حمله شب گذشته سه عامل انتحاری در فرودگاه بین المللی آتاترک در استانبول کشته و زخمی شدند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این حملات را به شدت محکوم کرد، و مقامات تمامی پروازها در بزرگ ترین فرودگاه ترکیه را متوقف کردند.

واصب شاهین استاندار استانبول به خبرنگاران گفت: «سه عامل انتحاری این حملات را انجام دادند و بر اساس آمار اولیه ۲۸ نفر کشته و ۶۰ تن دیگر زخمی شدند». بکیر بوزداگ وزیر دادگستری ترکیه در اظهاراتی که شبکه تلوزیونی «سی. ان. ان. ترک» آن را پخش کرد گفت: «بر اساس اطلاعاتی که به من رسید، یکی از تروریست ها ابتدا با کلاشینکف آتش گشود و سپس در درب ورودی پروازهای بین المللی فرودگاه آتاترک خود را منفجر کرد». شاهدان عینی نیز گفتند که دو انتحاری ابتدا شروع به تیراندازی کردند و سپس در ورودی اصلی فرودگاه خود را منفجر کردند و دهها تن کشته و زخمی شدند.

در پی این حادثه آمبولانس ها برای انتقال مجروحان به بیمارستان ها به سوی ایستگاه پروازهای بین المللی فرودگاه رفتند.

این بزرگ ترین فرودگاه ترکیه و مرکز اصلی پروازهای بین المللی است که نزدیک به ۲۵ میلیون مسافر از آن عبور می کنند و در بخش اروپایی استانبول واقع است و یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان به شمار می رود. یک فرودگاه دیگر نیز در بخش آسیایی این شهر قرار دارد.

یکی از مسؤلان خطوط هوایی ترکیه گفت مقامات پرواز هواپیماها را از فرودگاه متوقف کردند و مسافران را به هتل ها منتقل کردند. علاوه بر این برخی از پروازهای ورودی به این فرودگاه به سوی فردوگاه های دیگر هدایت شدند.