رویداد بزرگ فرهنگی و موسیقی در عمان

مسقط (عمان): عبد الرحمن البیطار

چه کسی گمان می‌کرد روزی یکی از زیباترین نمایشنامه‌های موسیقی بوچینی موزیسین ایتالیایی دربارهٔ عشق و خیانت و خودکشی به شیوه ژاپنی را در پایتخت پادشاهی عمان در جنوب جزیره عرب مشاهده کند؟
علاقه و اهمیت سلطان قابوس بن سعید به موسیقی کلاسیک و تمدن غربی و همچنین فرهنگ عربی و اسلامی، باعث شد که وی دستور ساخت خانه اوپرای سلطانیه در مسقط را در سال ۲۰۰۱ صادر کند.
پس از ۱۰ سال، این اثر و دستاورد مهندسی منحصر به فرد به پایان رسید و خانه اوپرا افتتاح شد و بزرگان هنر از همه نقاط جهان در این مکان حضور یافتند، از جمله پلاسیدو دومینگو خواننده معروف اسپانیایی، والری گرگیف رهبر ارکستر روس، آندریا بوچلی خواننده ایتالیایی و زوکیرو.
این رویداد فرهنگی بزرگ در این ماه با افتتاح سالن تئاتر هنرهای موسیقی در کنار خانه اوپرای سلطانیه در مسقط و با حمایت فهد بن محمود آل سعید معاون نخست‌وزیر آغاز شد.
در این میان شگفتی دلپذیر، سیاست‌های فرهنگی پیشرفته‌ای است که سلطان قابوس شخصاً آنها را تعیین و مشخص کرده و با گذشت زمان توسعه یافته و به ساخت خانه اوپرای مسقط در جهت ارتقای هنر و ارتباط فرهنگی با همه کشورهای دارای میراث هنری عظیم، منجر شد.
آنچه امروزه بسیار شگفت‌انگیز و زیباست، قدرت عمان در میزبانی رویدادهای هنری و فرهنگی مطابق با بالاترین استانداردهای بین‌المللی است.

پروانه- «مادام باترفلای»
این داستان قصه زندگی دختر نوجوان ژاپنی ۱۵ ساله به نام چو چو سان (پروانه) است که عاشق یک افسر نیروی دریایی آمریکایی به نام بانکرتن می‌شود و علی‌رغم مخالفت خانواده‌اش دین خود را تغییر داده و با وی ازدواج می‌کند. افسر آمریکایی پس از اتمام مأموریتش ژاپن را ترک کرده و به وی وعده بازگشت می‌دهد، اما به وعده خود وفا نمی‌کند. دختر ژاپنی که یک دختر از بانکرتن دارد، سالها منتظر وی می‌ماند و به دلیل وفاداری به همسرش با ازدواج مجدد مخالفت می‌کند. سالها بعد بانکرتن با همسر آمریکایی خود به ژاپن بازمی‌گردد و این خیانت به خودکشی دختر ژاپنی با خنجر پدرش و به شیوه ژاپنی می‌شود.
بسیاری از هنرمندان آثاری دربارهٔ این داستان خلق کردند، از جمله بوچینی که نام این اثر معروف خود را «مادام باترفلای» نامید.
این اثر در عمان با موفقیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی و بر اساس نسخه اصلاح شده توسکانینی در سال ۱۹۰۴، اجرا شد.