حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی – عکس از شرق پارسی

حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی – عکس از شرق پارسی

جناب آقای حسن روحانی ریاست جمهوری ایران. پس از سلام و عرض ادب خدمت حضرتعالی و ملت بزرگ ایران، که ما با آن ها احساس دوستی می کنیم و به آن ها احترام می گذاریم، و همه ما ملت خلیجی آرزومندیم که برادرانمان در ایران را در خیر و خوشی و رفاه ببینیم.

 برخی از نکاتی که شما در پاسخ به حادثه اشغال سفارت عربستان سعودی و کنسولگری آن در مشهد، ذکر فرمودید، باعث شد ما ملت خلیج  کمی تأمل و توقف کنیم، که با عرض پوزش از حضرتعالی، دیدگاه خود را در خصوص آن چه فرمودید مطرح می کنیم.

آقای رئیس جمهور شما اشاره کردید که هدف عربستان سعودی از اعدام نمر النمر، سرپوش گذاشتن بر مشکلات و شکست در سیاست های منطقه ای و بین المللی خود است.

ما ملت خلیج این سؤال را از شما و دیگر مسؤلان ایرانی می پرسیم که چرا تنها بر شهروند عربستانی، نمر النمر تمرکز کردید؟ ما در این جا تأکید می کنیم که محاکمه این شهروند عربستانی راه های قانونی و قضایی خود را طی کرد، و مانند دیگر تروریست ها مجازات شد. سؤال ما این است که چرا تنها النمر؟ در حالی که ۴۶ نفر دیگر هم با او اعدام شدند. آیا برای این که او یک روحانی بود؟ آقای رئیس آیا حضرتعالی در طول تاریخ  ایران اعدام روحانیون، و یا بازداشت خانگی آن ها را تا زمان مرگ ندیده اید؟ جناب رئیس، آیا شما به آن از نظر مذهبی می نگرید، چون حکومت ایران به عنوان پرچم دار و مدافع پیروان آن مذهب است؟

اگر این گونه باشد، ما مردم خلیج این سؤال را می پرسیم: افراد دیگری هم از مذهب نمر النمر اعدام شدند، چرا حتی یک نفر از مسؤلان ایرانی نامی از آن ها بر زبان نیاورد؟ آیا این گزینش بر اساس اهداف پنهانی و پشت پرده است؟ بنابراین، آقای رئیس جمهور، ما مردم خلیج به این موضوع از دیدگاهی صرفاً ملی می نگریم، که به بهای ضربه زدن به امنیت ملی و ایجاد وحشت میان شهروندان است، و باید هر دین و مذهب و نژادی داشته باشد مجازات شود.

اما این مسئله که اعدام او برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی و شکست در سیاست های منطقه ای و بین المللی است، ملت خلیج برای حضرتعالی تأکید می کند و یقین دارد هیچ دولتی نمی تواند ایده آل باشد، و کمال مطلق، تنها خاص خداوند است. از این نقطه نظر باید واقع گرایانه به امور نگریست. ملت خلیج باز هم از شما می پرسد: آقای رئیس جمهور، آیا مشکلات داخلی عربستان سعودی که مد نظر شما است، این است که رهبری عربستان سعودی ملت خود را بیش از ۳۵ سال تحت فشار تحریم ها قرار داد، و به نوبه خود میزان تورم و بیکاری را به ارقامی نجومی افزایش داد، و باعث شد کارخانه ها بیش از ۴۰ درصد از نیروی تولید خود را از دست بدهند، و باعث شد کشتی های نفتی سرگردان شده و ندانند در کدام اسکله پهلو بگیرند؟ آیا در عربستان سعودی اتفاق افتاده است که چهار وزیر نامه ای به دولت بدهند و نسبت به بدتر شدن وضعیت اقتصادی هشدار دهند و پارلمان فوراً کمیته ای به نام  «کمیته ضد رکود»، به این امر اختصاص دهد؟

آیا پادشاهی عربستان سعودی همان طور که حضرت عالی فرمودید، در ساست منطقه ای و بین المللی خود شکست خورد؟ ملت خلیج می بیند که عربستان سعودی توانست فرماندهی ائتلاف عربی برای بازگرداندن مشروعیت را در یمن به دست گیرد، و موفق شد ائتلافی اسلامی برای مبارزه با تروریسم متشکل از ۳۴ کشور اسلامی تشکیل دهد، و هنوز هم ستون مهمی در جهان اسلام است، و مانند مانع غیر قابل تسخیری در برابر مداخله های برخی از کشورهای منطقه می ایستد.

در نهایت، کمال تنها خاص خداوند جهانیان است. اما تصور کنیم اگر عربستان سعودی در برابر این مداخلات نمی ایستاد، سرنوشت چگونه بود آقای رئیس جمهور؟

اشاره داشتید که در هیچ قانون و در هیچ کشوری سر بریدن به روش وحشتاک وجود ندارد.

آقای رئیس جمهور، شاید تاریخ اسلام در برخی از دوره های خود به استفاده از شمشیر به عنوان وسیله ای برای اجرای حد در مجازات اشاره کرده است. ما ملت خلیج از حضرتعالی می خواهیم توضیح دهید کدام قانون اجازه اعدام مجرمان از طریق جرثقیل را می دهد در حالی که اجساد برای مدتی حلق آویز باقی می مانند؟ آقای رئیس جمهور، ما ملت خلیجی این جرثقیل ها را می بینیم که در حال نجات دادن حیوانات ناتوانی هستند که میان زمین و آسمان روی سیم ها گیر افتاده باشد. آقای رئیس جمهور، جرثقیل ها در کشورهای خلیجی برای  ساخت و توسعه و پیشرفت در همه زمینه ها پراکنده شده اند. و این همان چیزی است که ما ملت خلیج برای برادرانمان در ایران آرزومندیم. چقدر زیبا خواهد بود که تاریخ باستان و پرشکوه ملت ایران با شکوفایی و توسعه این کشور در زمان حال تکمیل شود.

گفتید که جهان اسلام، و تمامی آزادگان جهان و ملت و مسؤلان ایران، از اعدام نمر النمر تحت تأثیر قرار گرفتند. ما هم در مقابل برای دردی که در دل ملت ایران است بسیار متأثریم، هنگامی که به یاد می آورند آن اعدام هایی را که در آغاز انقلاب در سال ۱۹۷۹ در حق بسیاری از هموطنانشان اجرا شد. آقای رئیس جمهور، ما ملت خلیج، با قلب شکسته مردم ایران همدردی می کنیم، که برخی روحانیان برجسته ای را می بینند که از جایگاه و  منزلت خاصی بر خوردارند و سن آن ها بالا است، در حالی که تحت بازداشت خانگی قرار می گیرند تا زمانی که بیماری بدن آن ها را از بین ببرد و با غم و اندوه به دیدار خالق خود می روند.

جناب آقای رئیس، ما ملت خلیج مردم ایران را در آغوش می گیریم تا سختی ها و نقض فجیع حقوق بشر که برخی از آن ها در زندان بدنام اوین شاهد آن بودند را کاهش دهیم. زندانی که تعدادی از ایرانی ها برای هیچ در آن مردند، و تنها اتهام آن ها اعتراضاتی بود که شاید در آن حق داشتند و یا شاید هم در اشتباه بودند، اما این امری داخلی است و ما ملت خلیج در آن دخالت نمی کنیم. چقدر قلب ما برای ریحانه جباری درد می گیرد، که تنها به جرم دفاع از شرف خود اعدام شد.

شکی نیست که حضرتعالی احساس ما ملت خلیج را درک می کنید که بسیاری از نیروهای امنیتی عربستانی را می بینیم که برای راحتی و آسایش و امنیت کشور و شهروندان شب زنده داری می کنند، و برخی از آن ها از سوی برخی از تروریست ها کشته می شوند. تروریست هایی که توسط افرادی که بالای منابر می روند، و از منابر سوء استفاده می کنند، تحریک می شوند.

گفتید که هدف عربستان سعودی از قطع روابط دیپلماتیک با ایران، و فشار وارد آوردن به دیگر کشورها و وادار کردن آن ها به قطع روابط با ایران، تضعیف مسیر ثبات و امنیت و صلح در منطقه است.

ما ملت خلیج به هم نگاه می کنیم و گذشته دور و نزدیک را به یاد می آوریم و می بینیم که پیش از تصمیم عربستان سعودی به قطع روابط با ایران، چندین کشور با ایران قطع رابطه کردند. آیا این قطع روابط هم به علت عربستان سعودی بود یا در نتیجه دخالت های ایران بود؟ آیا مراکش پیش از این با ایران قطع رابطه نکرد؟ آیا سودان انجمن های فرهنگی ایران را نبست و نمایندگان آن را بیرون نکرد؟؟ این لیست بسیار بلند است.

جناب آقای حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ صلح و ثبات هدف مورد نظری است که ملت خلیج و ملت ایران به دنبال آن هستند.

جناب آقای رئیس، اصل عدم دخالت در امور کشورها، یک رکن اساسی از اصول سیاست خارجی در همه کشورها، از جمله کشورهای خلیج، و جمهوری اسلامی ایران است.

با تشکر از صبر و شکیبایی شما، و آرزوی موفقیت برای حضرتعالی

با احترام فراوان

ملت خلیج